Naughty Dog: AAA-ontwikkelaars kunnen nog wat leren van indies

AAA-games en indie-spellen zijn elkaars tegenpolen, maar dat is volgens Neil Druckmann, creative director en schrijver bij Naughty Dog, niet geheel terecht. Hij meent namelijk dat big budget-ontwikkelaars nog wel het één en ander kunnen leren van indies.

Op het gebied van storytelling zetten indie-ontwikkelaars volgens Druckmann bijvoorbeeld vaak indrukwekkende prestaties neer:

With big AAA titles, it’s sometimes hard to make these gigantic shifts as far as what a game is or what kind of story it could tell. As more and more examples come to light, I think more people are pursuing better narratives, and I hope criticism of games and game narratives is becoming more sophisticated. I think before you would have had a hard time talking about tropes and how women are represented in games, or how characters of color are represented in games.
Gelukkig is er volgens Druckmann beterschap op komst. Volgens hem zal de stimulans vooral gegeven worden door de gamers zelf:
But now I’m kind of excited by the discussion and the kind of criticism games are getting. I think that change is going to happen much more rapidly going forward, and people who don’t engage in that discussion, who don’t try to appeal to audiences that are coming on, are going to be left behind.
Druckmann meent dat AAA-ontwikkelaars vaak op veilig spelen, omdat er “zoveel delen van een gigantisch bedrijf” betrokken zijn bij het productieproces. Toch hoeft dat volgens Druckmann niet altijd negatief uit te pakken:
But once you have enough evidence to say ‘Hey look, this is actually not a risk, this can succeed commercially,’ then creativity can flourish and new avenues can be pushed, I feel like AAA games… we’re on this cusp of at the very least seeing strong, non-sexualized female protagonists starring in games. You’re going to see a lot more of those, and a lot more that are commercially successful.
The Last of Us, de meest recente game van Naughty Dog, werd vooral geprezen om de indrukwekkende manier van storytelling. Het bedrijf werkt nu aan een PlayStation 4-game, waar we spoedig meer over hopen te horen.

  1.   
    ShadyXL's avatar

    Ik ben het er mee eens. Niet dat de games de laatste paar jaren een slechte verhaal hadden, maar ze hadden gewoon potentie om veel beter te zijn. Ik hoop dat daar wat verandering in komt met de nieuwe generatie. De games waar ik zelf hoge verwachtingen van heb zijn Watch_Dogs, GTA V, Cyberpunk 2077, Prey 2 (als ze slim zijn gaan ze verder met de game), AC IV, Destiny, Titanfall, The Division, Dragon Age: Inquisition, The Witcher 3, Wolfenstein TNO, Quantum Break, Dying Light, Kingdom Hearts 3, Mirrors Edge 2 en The Order: 1886. Het is misschien veel, maar ik ben veel meer gehyped voor de XBO/PS4 generatie dan dat ik was met de X360/PS3. Er zijn gewoon super veel games die er gewoon zo vet uitzien en die gewoon super vet klinken. Ik heb zo’n gevoel dat ik blut ga raken door games volgend jaar 😛 Nou nog hopen dat ze ook qua story het geld waard zijn.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Ik ben zelf van mening dat er tegenwoordig vaak juist teveel nadruk ligt op het verhaal in de meeste triple A games. Waardoor aspecten als stabiliteit en andere technische zaken vaak slordig worden uitgewerkt omdat deze minder belangrijk worden geacht. Met Assassin’s Creed als het ultieme voorbeeld van deze verwaarlozing.

    Ben geen Nintendo liefhebber, maar ik waardeer het dat zij wel veel aandacht besteden aan de technische kant van hun games. De Mario games hebben een verhaal van likmevestje, maar zitten technisch altijd voortreffelijk in elkaar.

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    indie games worden naar mijn mening ook erg onderschat door vele ontwikkelaars.

  4.   
    Kenneloth's avatar

    E Rommel schreef, "Ik ben zelf van mening dat er tegenwoordig vaak juist teveel nadruk ligt op het verhaal in de meeste triple A games. Waardoor aspecten als stabiliteit en andere technische zaken vaak slordig worden uitgewerkt omdat deze minder belangrijk worden geacht. Met Assassin’s Creed als het ultieme voorbeeld van deze verwaarlozing.
    Ben geen Nintendo liefhebber, maar ik waardeer het dat zij wel veel aandacht besteden aan de technische kant van hun games. De Mario games hebben een verhaal van likmevestje, maar zitten technisch altijd voortreffelijk in elkaar. "

    Helemaal mee eens! Iedereen drukt Nintendo altijd weg maar Nintendo doet altijd nog 1 ding goed. Games maken. Heb zelf nog nooit problemen gehad met producten van Nintendo.