Gamersnet.nl

Microsoft verduidelijkt dat Kinect niet verplicht op Xbox One aangesloten dient te zijn

Eind mei gaf Microsoft al aan dat Kinect uitgeschakeld kan worden, toch staat bij velen nog een andere aankondiging in het geheugen gegrift. Tijdens de aankondiging van de Xbox One werd namelijk gezegd dat de console niet zou functioneren zonder Kinect. Hierdoor ontstond commotie over privacyvraagstukken en gamers met weinig ruimte voor Kinect. Nu blijkt uit verschillende uitspraken dat naast de mogelijkheid om de sensor uit te schakelen het ook niet meer verplicht is om Kinect überhaupt aan te sluiten.

Microsofts Marc Whitten heeft in een interview met IGN nog eens duidelijk uitgelegd hoe Kinect op de Xbox One werkt.

Like online, the console will still function if Kinect isn’t plugged in, although you won’t be able to use any feature or experience that explicitly uses the sensor. You have the ability to completely turn the sensor off in your settings. When in this mode, the sensor is not collecting any information. Any functionality that relies on voice, video, gesture or more won’t work. We still support using it for IR blasting in this mode. You can turn the sensor back on at any time through settings, and if you enter into a required Kinect experience (like Kinect Sports Rivals for instance), you’ll get a message asking if you want to turn the sensor back on in order to continue.
Kinect kan dus gemakkelijk naar eigen inzicht softwarematig aan- en uitgeschakeld worden. Het apparaat moet natuurlijk wel aanstaan als je gebruik wilt maken van de features of met de sensor een game wilt spelen.

Tegen Kotaku vertelde een medewerker van Microsoft dat Kinect niet eens aangesloten hoeft te zijn om games te kunnen spelen die geen gebruikmaken van Kinect of de sensor alleen gebruiken voor niet essentiële features zoals stemcommando’s. Ook wist hij te melden dat Microsoft niet van plan is om de console en sensor toch los te gaan verkopen. Volgens de medewerker is Kinect nog steeds een belangrijk en integraal onderdeel van het Xbox One platform.

By having it as a consistent part of every Xbox One, game and entertainment creators can build experiences that assume the availability of voice, gesture and natural sensing, leading to unrivaled ease of use, premium experiences and interactivity for consumers.
Albert Penello, PR medeweker bij Microsoft, heeft op NeoGAF aangegeven dat het bedrijf nog steeds gelooft in Kinect en de mogelijkheden die het te bieden heeft. Hij geeft verder aan dat er veel privacyinstellingen geboden worden. Het bedrijf wil echter dat alle gamers volledig comfortabel zijn met het platform en daarom is besloten om Kinect door de consumenten toch de keuze te geven de sensor niet aan te sluiten.
We aren’t interested in splitting the development base. The more demos I’ve seen, the more I’ve used it – the more impressed I am. The team feels strongly about Kinect, and I hope we’re able to prove that when you use it. We also have a ton of privacy settings to allow people to turn off the camera, or microphones, or put it in a state just for ‘Xbox On’ and IR blasting – there will be a lot of user control for that. The thing we all understood, and hence this change, is that there are some scenarios where people just may not be comfortable. We wanted people to be 100% comfortable, so we allow the sensor to be unplugged.