Demo’s halveren verkoopcijfers van games

Demo’s zijn voor gamers ideaal: je krijgt de kans om een spel uit te proberen, zonder dat je er meteen veel geld aan hoeft uit te geven. Toch zijn uitgevers helemaal niet zo blij met demo’s en dat is ook de reden waarom we dergelijke probeerversies steeds minder vaak tegenkomen in de virtuele winkels. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat demo’s ervoor zorgen dat een game minder vaak wordt verkocht.

Gamedesigner Jesse Schell beweert zelfs dat een demo in staat is om de verkoopcijfers van een game te halveren! Deze uitspraak deed hij tijdens een presentatie op de Gamelab-conferentie in Barcelona, op basis van gegevens van analistenbedrijf EEDAR. Volgens Schell gaat een game die geen demo heeft, maar wel een release trailer, tijdens de eerste maand gemiddeld 525.000 keer over de toonbank. Een game die voorzien wordt van zowel een demo als een trailer, wordt tijdens diezelfde periode gemiddeld slechts 250.000 keer verkocht. Titels die stilletjes in de winkel gelegd worden en noch een demo, noch een trailer krijgen, moeten het stellen met 100.000 verkochte exemplaren.

De conclusie van Schell kan echter bekritiseerd worden. De grootste blockbustertitels, zoals Call of Duty en GTA, krijgen namelijk vrijwel nooit een demo (of pas lang na de release) en zij halen het gemiddelde op deze manier ontzettend omhoog. We moeten dit nieuws dus met een korreltje zout nemen, maar uitgevers zullen dit ongetwijfeld gebruiken als een mooi excuus om minder demo’s uit te brengen.

  1.   
    LightFasher's avatar

    Maakt mij niet uit, ik ben niet zo’n fan van demo’s. Wat de verkoopcijfers betreft ten opzichte van wel of geen demo is de kwaliteit van de game/demo natuurlijk ook bepalend of de verkoopcijfers dalen of stijgen door de demo.

  2.   
    Daniel Z's avatar

    Als diverse trailers en smakelijke informatie voldoende zijn om een kaskraker te kunnen worden, dan is er geen demo bezig. Een GTA of Call of Duty hebben zich al bewezen.

    Echter, ik koop juist niet snel een game waarvan ik niet zeker weet of ik de game tof vind. Dan kan een demo een uitkomst zijn en die kan juist wel de doorslag geven om een titel te kopen.

    Demo’s zijn daarom goed, voor mij dan.

  3.   
    mmx's avatar

    Ik pak nooit demo’s maar lees vooral de reviews met name hier op GN dan weet ik direct of een game goed is of rotzooi .

  4.   
    D_Dog's avatar

    Dit onderzoek lijkt me een promotie van de uitgevers, dus niet serieus te nemen.

  5.   
    DeAdSeYe's avatar

    Demo’s halveren verkoopcijfers van games.

    Dit is echt weer een compleet dom onderzoek. Daarvoor zijn demo’s toch, om gamers te laten zien of deze game daadwerkelijk bij hun past.

    Dus demo’s verdwijnen en om een game te proberen moeten we maar de volledige prijs gaan neertellen. En als we het niks vinden hebben we pech, de uitgever heeft toch z’n geld.

    Je kunt wel altijd op reviews afgaan, maar die gene die het heeft geschreven is nog altijd een ander persoon. Smaken verschillen, meningen verschillen etc.

    Dus je kunt wel afgaan op een aantal woordjes wat iemand typt in een review, maar geld het ook voor jou?

    Het beste manier is gewoon het spel zelf spelen. Als ik een spel uitbreng met een demo en door mijn demo halveert de verkoopcijfers, dan is het toch niet de spel als wat ik heb beloofd want het stelt mensen dan teleur.
    Deze hele industrie is alleen maar een geld kwestie aan het worden waarbij de kwaliteit achter uit gaat, want waarom zou anders een demo de verkoop halveren?

    Een demo is er voor om mensen sneller over de streep te trekken en niet andersom. Dan hebben ze hun belofte niet waar gemaakt als de verkoop cijfers halveert…..

  6.   
    superdedupe's avatar

    Ik denk dat hier een oneerlijke vergelijking wordt getrokken. Het lijkt me dat. zoals Daniels Zwart al zei, de grote games geen demo’s uit hoeven te geven. Er worden dus grote namen als COD en GTA vergeleken met kleinere games die wel demo’s uitgeven.

  7.   
    3333/3333's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Demo’s halveren verkoopcijfers van games.
    Dit is echt weer een compleet dom onderzoek. Daarvoor zijn demo’s toch, om gamers te laten zien of deze game daadwerkelijk bij hun past.
    Dus demo’s verdwijnen en om een game te proberen moeten we maar de volledige prijs gaan neertellen. En als we het niks vinden hebben we pech, de uitgever heeft toch z’n geld.
    Je kunt wel altijd op reviews afgaan, maar die gene die het heeft geschreven is nog altijd een ander persoon. Smaken verschillen, meningen verschillen etc.
    Dus je kunt wel afgaan op een aantal woordjes wat iemand typt in een review, maar geld het ook voor jou?
    Het beste manier is gewoon het spel zelf spelen. Als ik een spel uitbreng met een demo en door mijn demo halveert de verkoopcijfers, dan is het toch niet de spel als wat ik heb beloofd want het stelt mensen dan teleur.
    Deze hele industrie is alleen maar een geld kwestie aan het worden waarbij de kwaliteit achter uit gaat, want waarom zou anders een demo de verkoop halveren?
    Een demo is er voor om mensen sneller over de streep te trekken en niet andersom. Dan hebben ze hun belofte niet waar gemaakt als de verkoop cijfers halveert….."

    Ik denk eerder dat de boodschap van dit onderzoek is dat verwachtingen vaak te hoog zijn. Een demo kan verwachtingen bevestigen of breken. Als een demo niet aan de verwachtingen voldoet zal iemand niet zo snel de game gaan kopen.

    Als er geen demo is, zijn er nog wél verwachtingen, die worden pas gebroken zodra de game is gekocht. Als het dus te laat is. In dat opzicht kun je beter geen demo uitbrengen, vooral met de vele hypes die we tegenwoordig kennen. De onderzoeker heeft dus wel degelijk een punt.

    Of het beter is voor de gamer doet er niet toe, het gaat om verkoopcijfers.

  8.   
    DeAdSeYe's avatar

    Tuurlijk gaat het ook om de gamer, die kopen immers het spel en generen de verkoopcijfers. Als de demo de verkoop cijfers halveert, dan deed het spel niet aan de verwachtingen. Dit zegt meer over de ontwikkelaars als de verkoopcijfers.

    Dan moeten ze de verwachtingen waarmaken of geen grote hype creëren. Dit zegt meer over de ontwikkelaars als verkoopcijfers.

    Waarom was dit probleem vroeger nooit? Toen kochten mensen sneller een spel, omdat ze een demo konden proberen of het spel bij hun paste. Toen was ook een compleet ander media en marketing als nu, en dan heb ik het over de jaren ’90 en begin 2000….

    Raar dat het toen wel ging en nu opeens het omgedraaide?

  9.   
    ShadyXL's avatar

    En daarom download ik games voordat ik ze koop (als ik niet zeker weet of de game iets voor mij is). Dan speel ik even een half uurtje of een uur. Bevalt het me? Dan haal ik de game direct op dezelfde dag of de dag erna.

  10.   
    Smannie's avatar

    mmx schreef, "Ik pak nooit demo’s maar lees vooral de reviews met name hier op GN dan weet ik direct of een game goed is of rotzooi ."

    +1