Gamersnet.nl

Nieuwe details multiplayer Battlefield 4; samenwerking wordt sterker bevorderd

De website MP1st mocht aan de slag met de multiplayer van Battlefield 4 en kreeg daarbij constant commentaar van DICE-baas Karl Troedsson. Dat leidde tot een mooie preview, waar flink wat nieuwe details uit te halen zijn.

Zo zul je tijdens het spelen boven de mini-map een groen balkje aantreffen. Deze houdt je ‘Field Upgrades’ bij en vult zich zodra je squad speciale teamprestaties voltooit. Dit moet het samenwerken bevorderen. Wanneer het balkje gevuld is, speel je handige dingen vrij zoals ammunitie, granaten of andere boosts. Troedsson vertelt:

Basically, it’s a non-persistant upgrade system that goes for you and your squad, meaning that if you play together and you have team scoring events, you will upgrade in various tiers on this Field Upgrade list. You will unlock things like more ammo, more grenades, and various boosts that can help you and your squad.
In Battlefield 3 werden spelers al aangemoedigd om samen te werken, maar in deze sequel gaat DICE nog een stapje verder:
If your squad, for instance, is wiped out, you will fall down a tier, and it’s also, as I mentioned, not persistent, so this will just be per-session, and then you have to restart. We put this in there because we really wanted people to play – be recognized for playing even more together. This then replaces the old specialization system that we had.
Het uitvoeren van een aanval met je mes staat dit keer niet meer garant voor een instant kill. Spelers krijgen namelijk de mogelijkheid om melee-aanvallen te blokkeren en op die manier hun aanvaller te doden! Troedsson legt uit:
This isn’t entirely done, but as it currently stands, if somebody comes up to you and you actually have the opportunity to see them – so there’s an element that you can actually sneak up behind somebody and they can’t counter you, as it is now. But basically, if somebody melees you, and you melee them back with the right timing, you are actually the winner instead.
Suppression is in Battlefield 4 aan banden gelegd, vooral tijdens gevechten op kleine schaal. Je krijgt dus minder te maken met wazige schermen door kogelvuur of oogverblindende effecten dankzij felle zaklampen. Ook de verschillende wapenkits zijn op de schop gegooid, wat te zien valt aan het feit dat LMG’s dit keer de beste wapens zijn voor suppression. Tot slot praatte Troedsson over een nieuwe feature die je automatisch over cover heen laat kijken wanneer inzoomt met je wapen.

Het klinkt allemaal veelbelovend en wij hebben zojuist nog meer zin gekregen in deze game. Battlefield 4 ligt vanaf 1 november in de winkels.