Square Enix: Lange ontwikkeltijd is oneerlijk en niet winstgevend

Het is geen goed fiscaal jaar geweest voor Square Enix. Mede door grote verliezen heeft men aangekondigd op een totaal andere manier om te gaan met de ontwikkeling van games. Tijdens een bespreking van de financiële situatie vertelde Yosuke Matsuda van Square Enix dat grote releases als Sleeping Dogs, Hitman: Absolution en Tomb Raider niet zo goed hebben verkocht als men vooraf had verwacht. Matsuda ziet echter een structureel probleem:

I believe that this situation is not a one‐time event for the fiscal year ended March 2013, but is a structural issue within the packaged product sales model. As a result, I believe it is difficult to guarantee an appropriate return on our investments within the revenue model of purely packaged software. It is important to consider how to change business models in light of rigidity fromthe perspective of pricing, and I believe that the transformation to online titles and the diversification of profit opportunities is the key. While we have stated this before, we intend to pursue this with further intensity going forward.
Matsuda ziet vooral een trend dat gamers soms jaren moeten wachten op wat informatie over een nieuwe game, wat volgens hem een oneerlijke situatie is. Hij vind dat de industrie meer interactie moet opzoeken om uiteindelijk producten (games) af te leveren die aan de verwachtingen voldoen. Dit moet uiteraard ook voor uitgevers en ontwikkelaars een positieve, financiële verandering teweeg brengen:
One could go as far as to say that in today’s times, making customers wait for years with little to no information is being dishonest to them. We’re no longer in an age where customers are left in the dark until a product is completed. We need to shift to a businessmodel where we frequently interact with our customers for our products that are in‐development and/or prior to being sold, have our customers understand games under development, and finally make sure we develop games that meet their expectations.
Ook haalde Matsuda ook nog ontwikkelingen als Kickstarter, Steam Greenlight en Steam Early Access aan als goede voorbeelden: de consument in een vroeg stadium betrekken bij de ontwikkeling.

Naast deze betrokkenheid bij het ontwikkelproces gaat Square Enix zich ook op ‘smart devices’ richten. Games voor deze platformen moeten wel consolekwaliteit bieden en niet gebruikt worden als dumpplek voor simpele ports en social games. Ten slotte gaat men stoppen met het ontwikkelen van games voor een wereldwijde markt en in plaats daarvan games veel meer focussen op bepaalde regio’s.

  1.   
    supersneeuw's avatar

    Een officiele multiplayer DLC voor Just Cause 2 moet het geld weer kunnen later rollen toch???

  2.   
    toqeer's avatar

    tuurlijk wel alleen bij square enix daar denken ze dat, kijk maar als final fantasy xiii versus een keer uitkomt 🙂

  3.   
    soldierarjan's avatar

    Vind nog steeds raar dat hun zeggen dat tomb raider en hitman niet genoeg hebben verkocht veel uitgevers zouden jaloers zijn met miljoenen verkoop cijfers dus hun geven ergens in ontwikkeling van de game veel te veel geld uit zodat ze geen winst meer kunnen maken.

  4.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    supersneeuw schreef, "Een officiele multiplayer DLC voor Just Cause 2 moet het geld weer kunnen later rollen toch???
    "

    Nee, Just Cause verliest de concurrentie dan van Saints Row en GTA