Gamersnet.nl

Achievements voor het kijken van tv en kopen van producten?

Microsoft heeft een patent aangevraagd waaruit blijkt dat men werkt aan een uitbreiding van het Achievement-systeem. Het patent wijst erop dat de Xbox One spelers ook zal belonen voor het kijken van tv. Dit zou ervoor moeten zorgen dat televisiekijkers het gevoel krijgen dat ze niet enkel passief toekijken, maar daadwerkelijk ergens aan deelnemen.

Microsoft legt de filosofie achter de televisie-Achievements uit in het patent:

Television viewing tends to be a passive experience for a viewer, without many opportunities for the viewer to engage or have interactive experiences with the presented content. To increase interactive viewing and encourage a user to watch one or more particular items of video content, awards and achievements may be tied to those items of video content.
Onze Amerikaanse broeders kunnen bijvoorbeeld beloond worden wanneer ze de Super Bowl kijken. Ook is het mogelijk om tv-kijkers te belonen met een Achievement wanneer zij een volledig seizoen van een tv-serie hebben gezien. Op deze manier worden Achievements een manier van adverteren:
Tying the awards and achievements to particular items of video or advertising content, viewers may be encouraged to increase their viewership of the content, thus increasing advertising opportunities.
Ook in combinatie met Kinect zijn nieuwe Achievements mogelijk. Zo spreekt Microsoft over het belonen van tv-kijkers “die bepaalde acties uitvoeren tijdens het kijken van een serie.” Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Meedansen met je favoriete personages op Disney Channel? Passief deelnemen aan één van de vele vrijpartijen in Game of Thrones? De mogelijkheden lijken eindeloos, maar één ding is zeker: tv-kijken zal op deze manier een actieve bezigheid worden.

Ook het kopen van bepaalde producten zou beloond kunnen worden. Koop bijvoorbeeld een fles Coca Cola, hou deze voor de Kinect en poef: Achivement unlocked, calorie level increased.

Eén ding is duidelijk: Achievements lijken op de nieuwe Xbox een commerciëlere insteek te krijgen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se iets negatiefs te zijn. Wij wachten in ieder geval met smart op meer (officiële) informatie van Microsoft.