Metro: Last Light gemaakt onder erbarmelijke omstandigheden

Erbarmelijk. Een woord dat je niet zo vaak hoort. De Elfstedentocht van 1963 was het, de films van Uwe Boll zijn het en ook de omstandigheden van Metro: Last Light ontwikkelaar 4A Games behoren tot de categorie. Volgens voormalig THQ-president Jason Rubin hebben de mensen van 4A Games onder erbarmelijke omstandigheden aan de nieuwe Metro-game gewerkt.

Rubin liet weten dat het budget voor Metro: Last Light nog minder was dan wat sommige andere ontwikkelaars uitgeven aan alleen al cut scenes. Daarnaast moest men high-end pc’s Oekraïne letterlijk binnen smokkelen, uit vrees dat corrupte douaniers de systemen in beslag zouden nemen. En ook het kantoor was geen oase van luxe. De heren en dames zaten flink op elkaar gepakt, op eenvoudige stoelen en aan simpele tafels, waardoor het eerder leek op de kantine van een oude middelbare school dan een studio waar aan een grote game werkt werd.

Een grote pluim dus voor 4A Games dat ze ondanks alles Metro: Last Light in de winkelrekken hebben weten te krijgen. Toch wilde Rubin nog wel een puntje van kritiek uiten richting zijn voormalige en inmiddels failliete werkgever. Meer tijd en budget had de game zeker goed gedaan:

If 4A had been given a more competitive budget, in a saner environment, hadn’t wasted a year-plus chasing the irrational requirement of THQ’s original producers to fit multiplayer and co-op into the same deadline and budget, hadn’t had to deal with the transition to a new publisher in the crucial few months before final, what could 4A have created?
Metro: Last Light ligt morgen in de winkelrekken voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    dmb97's avatar

    Nou ik zal je zeggen het is een goeie game beter nog als de eerste en die was al echt goed van mij krijgt hij een dikke 9 en als je dit hier boven leest dan geef ik hem een 12+ en hij duurt nog aardig lang ook.

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Het is een wonder dat ze onder zulke omstandigheden toch nog zo goede game hebben gemaakt hopelijk krijgen ze een goede bonnussen de ontwikkelaar en steken ze dat geld in het gebouw en spullen.

  3.   
    Valent!jn's avatar

    Het meest diepste respect dat ze dan toch zo’n titel weten voort te brengen.

  4.   
    ChielB's avatar

    Voor zo’n werkplek zou de gemiddelde Amerikaan al een rechtszaak beginnen. 😛

  5.   
    Leon 2.0's avatar

    Bizar. Ben benieuwd wat ze voor elkaar kunnen krijgen als ze een budget krijgen dat te vergelijken is met dat van andere AAA-games.