David Cage: Heavy Rain kostte 16,7 miljoen en leverde Sony 100 miljoen op

In deze tijden van economische crisis zien we dat steeds meer uitgevers “op safe spelen” door enkel nog sequels uit te brengen. Het creëren van nieuwe IP’s is namelijk niet alleen vaak heel duur, het is ook altijd nog maar de vraag of ze succesvol worden. David Cage kwam in een recent interview echter met het bewijs dat “innovatie” en “winst” twee begrippen zijn die wel degelijk samengaan.

Volgens hem bracht Heavy Rain 16,7 miljoen euro aan productiekosten met zich mee. De totale kosten van Heavy Rain liggen rond de 40 miljoen euro, aangezien er ook flink is geïnvesteerd in promotie en de game uiteraard gedistribueerd moest worden. Het spel heeft Sony inmiddels echter al meer dan 100 miljoen euro opgeleverd. Aan die indrukwekkende uitspraak voegde Cage toe:

We should stop thinking that innovation rhymes with unprofitable. Creating new experiences is also a way to expand the market.
Het lijkt erop dat het budget van Beyond: Two Souls, met een volledig nieuwe motion capturing-technologie en beroemde sterren als Ellen Page en Willem Dafoe, wel iets hoger ligt. Zal Beyond ondanks dat ook een winstgevende game worden? De toekomst zal het leren…

  1.   
    FioranoJC's avatar

    Sony mag ook wel weer eens wat winst maken. Mooi!

  2.   
    toqeer's avatar

    dat is wel heel erg veel wel erg goed, wel jammer dat ik hem gemist heb

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ongelofelijk dat Heavy Rain vijf keer meer oplevert voor Sony dan de kosten van de game.
    Zekker omdat het zo kritische werd beoordeeld omdat het meer een interactieve film was inlaats van een game.

  4.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Mooie cijfers:)

  5.   
    Daniel Z's avatar

    Een bewijs dat vernieuwing en andere ervaringen wel degelijk werken.