Crytek: graphics zijn belangrijk, vormen 60 procent van het spel

Er worden vaak discussies gevoerd over het belang van graphics in games. Sommigen menen dat het zeer belangrijk is dat een spel er goed uitziet, anderen vinden dat het puur gaat om de gameplay. Ontwikkelaar Crytek staat erom bekend grafisch indrukwekkende games af te leveren en daar hebben zij ook een goede reden voor, zo blijkt nu. Directeur Cevat Yerli is namelijk van mening dat graphics al meteen ruim de helft van een game vormen.

Volgens Yerli bepalen graphics of je wel of niet wordt ondergedompeld in een wereld:

People say that graphics don’t matter, but play Crysis and tell me they don’t matter. It’s always been about graphics driving gameplay. Graphics, whether it’s lighting or shadows, puts you in a different emotional context and drives the immersion, and immersion is effectively the number one thing we can use to help you buy into the world.
Yerli benadrukt dat graphics zeer belangrijk zijn:
The better the graphics, the better the physics, the better the sound design, the better the technical assets and production values paired with the art direction, making things look spectacular and stylistic is 60% of the game.
Wat vind jij: zijn graphics inderdaad zo belangrijk als Yerli zegt, of ben je het niet met hem eens? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

  1.   
    Supermanneke's avatar

    Het hangt heel erg van het spel af. Bij Crysis betekenen de graphics inderdaad veel en ze geven juist daar ook wel wat extra’s aan het spel. Voor mij persoonlijk kunnen de graphics wel de spanning opvoeren, bijvoorbeeld ook in Metro. Maar ik speel bijvoorbeeld nog steeds games als AoE 2 en RA 2 (alright, RTS games hebben het niet van graphics, maar toch) gewoon omdat ik de gameplay echt heerlijk vind.

  2.   
    NoFearz's avatar

    Ik heb liever een goed verhaal met redelijke graphics (of dat de gameplay zo leuk is). Mijn PC moet het ook aankunnen 🙂

  3.   
    3333/3333's avatar

    Graphics = framerate = gameplay

    Speel maar eens call of duty met 30 fps en daarna met 60 fps, totaal andere spelervaring.

  4.   
    Neolite's avatar

    Ik denk dat men hier beter een combinatie van graphics en sound kan gebruiken. Deze twee kunnen samen een geweldige atmosfeer creëren die zorgen voor een geweldig spel. Dan kan het verhaal en de gameplay flinterdun zijn, deze twee factoren zijn denk ik verschrikkelijk belangrijk.

    Dat neemt niet weg dat een game ook compleet kan draaien om het verhaal, gameplay of een combinatie van de twee. Het genre en de kant die een developer op wil met het genre geven zoveel variatie dat Crytek gelijk heeft en eigenlijk ook weer niet.

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik heb het toch echt meer op gameplay ik heb gisteren gta san adreas op me ps3 weer eens uitgespeeld, maar ik stoor me toch echt niet aan die grafix de gameplay maakt het spel zo leuk.

  6.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Als ik een game wil spelen dan ga ik meestal voor de games met de mooiste graphix, maar sommige games zijn al zo goed, die hebben de super-gfx bijna of helemaal niet nodig. En sommige games met goede graphics vind je dan niet zoveel aan…zoals ik dat heb bij Crysis bijvoorbeeld…

    Iedereen kent of speelt wel eens een spelletje die niet heel erg goed eruit zien, maar deze games zijn gekozen omdat je er zelf veel plezier aan beleeft of hebt beleeft. Dan zijn eventueel nog mooiere graphics als een kers op de taart. Zoals ik GRID verkies boven Forza bijvoorbeeld. 8)

  7.   
    D_Dog's avatar

    Ik ben her hier helemaal niet mee eens. Neem bijvoorbeeld een spel als Minecraft, dat is nou niet bepaald een topper kwa grafische pracht. Toch is het een topper, want zoals wel vaker..gameplay..makes..a..game.

  8.   
    kik421's avatar

    Graphics zijn alleen belangrijk als ze ergens anders voor moeten compenseren. 😛

  9.   
    scarface123's avatar

    waarom altijd de 1 of de andere doe gewoon allebei goed

  10.   
    Koen's avatar

    Volgens mij heeft hij het specifiek over Crysis. Niet elke game profiteert van betere graphics zoals Crisis dat doet.