Gamersnet.nl

Nieuwe column: De 1 april traditie van ArenaNet


Al sinds jaar en dag doet ArenaNet iets met 1 april in de Guild Wars-games. Een leuke traditie die dit jaar wel wat uit de hand is gelopen. Richard heeft de nieuwste april fools content al mogen spelen en zet alle oude grappen ook nog even op een rijtje.

2007 – Geslachtsverwisseling
Man of vrouw? Whatever… Een massale geslachtsverandering is waar ArenaNet voor koos.

2008 – Stick figure
Stick figure is een bekend fenomeen. Hoe vet is het om dit zelf ook even te belichamen!

2009 – Gwen invasie
De mini gwen mini pet was in Guild Wars erg populair. Zelfs zo erg dat ArenaNet voor de grap iedereen er maar zo uit liet zien.

2010 – Niet zo klein…
Mini pets warden vergroot en spelers werden verkleint. Dat bracht wat gekke taferelen met zich mee.

2011 – De commando
Met het oog op Guild Wars 2 bracht ArenaNet het idee naar voren voor een nieuwe klasse. De commando. Of het echter in de lore past is een tweede…

2012 – Terminator 2 parodie
Je speelt een nieuwe missie met een golem, maar er zijn wel verdacht veel referenties naar Terminator 2.

2013 – 8-bit arcade
Dit jaar is 1 april wat uit de hand gelopen, want Guild Wars 2 krijgt een heuse 8-bit wereld. Een stukje wereld dat het best met Minecraft kan worden vergeleken en wat kekke oude tunes bevat. Gamers kunnen in de nieuwe Super Adventure Box een paar uur vermaak zoeken en tijdens het springen en vechten wat leuke achievements vrijspelen. Ik heb de update samen met ArenaNet al mogen spelen en was zeer onder de indruk. De 8-bit wereld is veel groter dan je zou denken, het is immers maar bedoeld als een grap. Je kunt letterlijk uren op ontdekkingstocht en het is niet heel makkelijk om het einde te bereiken. De Super Adventure Box is kortom een aanrader om even in te duiken.

Colin Johanson, Game Director bij ArenaNet en hoofd van de 1 april update, legt uit hoe het zo ver heeft kunnen komen.

It started out as a fun side project idea. Originally, we were going to have a laugh with a fake 8-bit update, but the more the team worked on it the more we realised we had something really cool on our hands. We figured; the gaming community are really going to love this, let’s expand on the concept of the Living World in Guild Wars 2 and make it for real.

Daniel Dociu, Art Director van het project, is ook erg tevreden met het resultaat.
We’ve turned the clock back 30 years. With retro-style videogames such a part of the Zeitgeist, we’re excited to marry Guild Wars 2’s cutting-edge gameplay with childhood nostalgia. The results are hilarious!

[SCREENSHOTS]