Gamersnet.nl

Uitgevers negeerden Remember Me vanwege vrouwelijke hoofdpersoon

Remember Me is één van de veelbelovende titels van 2013, zo bleek al wel uit onze Fast Forward. Toch had de ontwikkelaar veel moeite om een uitgever te vinden voor de game. De reden was even helder als bizar: veel uitgevers wezen de titel af vanwege het vrouwelijke hoofdpersonage Nilin.

Volgens creative director Jean-Max Morris was het ontwikkelteam er direct van overtuigd dat een vrouwelijke protagonist perfect paste in de game. Toch wilden veel uitgevers het spel niet onder hun hoede nemen vanwege Nilin. De reactie van een uitgever was dat (mannelijke) spelers het niet zouden waarderen als hun hoofdpersoon in de game een andere man zou kussen. Morris vertelde:

We had some [publishers] that said, ‘Well we don’t want to publish it because that’s not going to succeed. You can’t have a female character in games. It has to be a male character, simple as that.

‘You can’t make a dude like the player kiss another dude in the game, that’s going to feel awkward.’ You wouldn’t believe how many times I’ve been told that it isn’t possible! Fortunately Capcom believe in it and so do we. We cast a female lead because it makes perfect sense for the themes we want to explore; it’s a game about intimacy and emotions rather than physical augmentation and big muscles and Nilin embodies those qualities – and that’s what Remember Me is all about.

De hoofdrolspeler in Remember Me, Nilin, baant zich een weg door een modern (Neo-)Parijs in het jaar 2084. Het bedrijf Memoreyes maakt het inwoners van de stad mogelijk om als een sociaal netwerk herinneringen te delen. Dit blijft natuurlijk nooit veilig en het wordt mogelijk om spelletjes met de hersenen te spelen. Nilin heeft de mogelijkheid om in het geheugen van mensen herinneringen te stelen, wissen en zelfs aan te passen. Ze heeft een opdracht; als één verandering in een geheugen een mens aan kan passen, dan kan één aangepast mens de wereld veranderen.