Gamersnet.nl

Italiaans onderzoek: actiegames werken goed tegen dyslexie

Een onderzoek aan de Italiaanse Universiteit van Padua beweert dat het spelen van actievolle games tot indrukwekkende verbeteringen kan leiden bij kinderen met dyslexie. Slechts twaalf uur gamen zou al zorgen voor een verbetering die een jaar later nog te meten is. Hiermee zou het positieve effect vergelijkbaar zijn met traditionele dyslexietraining, maar die kost meer tijd, energie en is uiteraard een stuk minder leuk. In het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology maakten de neuro-onderzoekers hun resultaten bekend.

Het onderzoek hield in dat proefpersonen van tien jaar met dyslexie games moesten spelen. De kinderen waren verdeeld in twee groepen, waarvan de ene aan de slag ging met het actievolle Rayman Raving Rabbids, terwijl de andere groep actieloze spellen moest doen. Na de negen sessies van ieder 80 minuten bleek dat het spelen van de actiegame leidde tot een betere leesvaardigheid. Het resultaat werd gekoppeld aan het idee dat dyslexie wordt veroorzaakt door problemen in het verdelen van aandacht.

Desalniettemin is er in de wetenschappelijke wereld nog geen consensus bereikt over de exacte oorzaak van dyslexie, waardoor niet iedereen zich kan vinden in de resultaten van het onderzoek. Wel hebben we er nu weer een extra excuus bij om geregeld een spelletje op te pakken.