Aliens: Colonial Marines in negen maanden tijd herontwikkeld, aldus bronnen

Michiel toonde onlangs al de demobeelden van Aliens: Colonial Marines en het opmerkelijke verschil dat deze beelden ten opzichte van de uiteindelijke game vertonen. Verscheidene anonieme bronnen, vermoedelijk afkomstig van TimeGate en Gearbox Software, klappen nu uit de school over de oorzaak van dit tot nu toe onopgeloste mysterie.

Een bron legt uit dat de demo’s die op onder meer de E3 werden vertoond, waren ontwikkeld door TimeGate, waarbij Gearbox Software een deel van de animaties voor zijn rekening nam. Ondanks het feit dat de demo in real-time draaide, was de pc waarop dit gebeurde krachtiger dan wat er op dat moment voor de consument beschikbaar was. Deze demo’s zouden dus nooit speelbaar zijn:

We were told many times through demo production, ‘Don’t worry about performance, just make it awesome.’ There was a reason [the demos] were never playable.
Het probleem ontstond volgens een andere bron op het moment dat de game geoptimaliseerd moest worden voor huiscomputers:
We were constantly cutting back more and more in terms of texture, shader and particle fidelity, in order to fit into the jacked memory restraints.
Afgelopen zomer nam Gearbox de ontwikkeling van de game over, maar moest vrijwel alles aanpassen. Een bron die bekend is met de latere versies van de game meldt het volgende:
[Gearbox made] big changes to lighting, texture and shader complexity… Design elements were altered or redone entirely. It looks like a lot of [TimeGate’s] assets remained intact, with the exception of lower-res textures and faster-performing shaders.
Dit hele relaas verklaart waarom de consument uiteindelijk een ondermaats product in handen kreeg. Een bron bij Gearbox bevestigt de geruchten dat de ontwikkelaar een gehaast product heeft afgeleverd. De bron wijst daarnaast naar SEGA die uitstel van de deadline weigerde, ondanks dat de uitgever wist dat de game op dat moment een bende was:
The game feels like it was made in nine months. That’s because it was.
Hoewel dit verhaal veel verklaart, vragen we ons nog steeds af hoe dit met meer dan vijf jaar ontwikkeltijd zo ver heeft kunnen komen.

  1.   
    Hitman047's avatar

    Lol, 9 maanden. En wel 6 jaar lang geld gekregen hebben van SEGA om de game te maken. Deze hele soap zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen. Wellicht in de vorm van een flinke rechtszaak.

    Ach, aan de nadere kant heeft het ons wel 2 toffe Borderlands games opgeleverd. Al zal Gearbox natuurlijk altijd blijven ontkennen dat ze het geld daar voor hebben gebruikt. 😉

  2.   
    Daan's avatar

    Ik vind Borderlands 1 de beste van de 2. Deeltje 2 is me te druk. 🙁

    Maar wel jammer dat Gearbox zo’n “slechte” titel op de markt brengt. Ze hadden toch best goede reputatie met o.a. Borderlands opgebouwd. Toch klein deukje…

  3.   
    soldierarjan's avatar

    Dat is dus gewoon een heel groot drama geweest binnen de studio ik vind jammer dat de game zo slecht is geworden de demo zagen er echt geweldig uit.
    En dat sega zoiets wil uitbrengen dit heeft ze alleen maar geld gekost.

  4.   
    firehopper211's avatar

    9 maanden is ook veels te korte ontwikkelings tijd, op die manier weet je dat je je product niet goed af gaat leveren, game is dan ook veels te kort, graphics zien er dan niet uit en hoe de gameplay dan gaat werken is meestal onvoorspelbaar.