BioShock en de Renaissance, een match?

BioShock heeft altijd een aparte setting gehad. Kom op, overleven in een onderwaterstad? Dat doe je ook niet elke dag. Echter, BioShock Infinite zou een veel bekendere en realistischer setting krijgen dan er nu voorgeschoteld wordt.

I will say that I was actually pushing for something more Renaissance, but within six month Assassin’s Creed 2 was announced and I was like ‘OK, well they beat us to the punch’.
Het oorspronkelijke idee voor Infinite was de Renaissance. Dat klinkt bekend in de oren: Assassin’s Creed II. Toen die game van Ubisoft werd aangekondigd, wijzigde ontwikkelaar Irrational Games van idee en werd de nieuwe BioShock in 1912 neergezet.
We cut off enough things to make five or six full games. It is alarming. I mean, it pains you when you are talking about cutting one of your babies but ultimately you got to look at the final piece. A year later the audience is not going to care and eventually you don’t care.
Bill Gardner, user experience specialist van Irrational, zegt dat vooral hij pushte richting de Renaissance, maar na Assassin’s Creed II moest er drastisch vergaderd worden. Spijtig, want er is content voor vijf à zes volledige games geschrapt. Toch heeft de ontwikkelaar er niet lang bij stilgestaan, want je kijkt naar het eindproduct en na een jaar zal niemand er meer echt naar om kijken.

Hadden jullie het wat gevonden, BioShock in Renaissancetijd? Of is het huidige concept van Infinite beter?

  1.   
    firehopper211's avatar

    Ik ben blij met wat het concept nu geworden is. Het creeren van een idee begint nou eenmaal langzaam en moet vaak meerdere keren veranderd worden en keuzens maken tot dat ze d’r tevreden mee zijn, kijk maar eens naar de artwork die ze vrij geven als de game éénmaal uit is, daarin zie je wat ze precies hebben gedaan met bijv. verschillende versie’s van een character en daaruit uiteindelijk hun keuze gemaakt.

  2.   
    Hitman047's avatar

    Typisch voor games van Irrational en vooral door Ken Levine. Die man heeft de reputatie om maanden werk van zijn team weg te gooien als het niet naar zijn zin is. Vorig jaar verlieten ook een groot aantal belangrijke medewerkers de studio, door dit soort praktijken. Behalve zijn eigen ideeën is er echt niets heilig.

    Als consument worden wij hier vooral beter van, omdat je een enorm gepolijst eindproduct krijgt, maar de werksfeer in die studio laat absoluut te wensen over.

  3.   
    dmb97's avatar

    Dat had mij wel wat geleken in de Renaissance tijd maar bij bioshock hoort een aparte verzonen wereld en wapens dat was moeilijk in de Renaissance tijd.

  4.   
    cookymonster's avatar

    ik hou wel van het surrealistische van bioshock dus ik ben blij dat het dit niet geworden is 🙂