In een groot interview met IGN zegt Randy Pitchford, de CEO van Gearbox Software, dat een authentieke Brothers in Arms nog steeds gepland staat. Fans waren na de eerste beelden van Furious 4, getoond op de E3 in 2011, hevig teleurgesteld. Zo zou het niets meer te maken hebben met de serie, iets wat Gearbox later ook inzag. Daarom wordt Furious 4 nu losgekoppeld van de Brothers in Arms-serie en wordt het een eerste deel in een ‘geheel unieke IP’, aldus Pitchford.
Toen bekend werd dat Furious 4 geen Brothers in Arms-game meer zou worden, vernamen we nog maar weinig van Gearbox jongste kindje. Pitchford zegt echter dat er nog steeds hard aan wordt gewerkt, maar hoe langer het ontwikkelingsproces, hoe minder de game op een echte, authentieke Brothers in Arms ging lijken, zo luidt de reden waarom de game op zichzelf kwam te staan. Pitchford is in ieder geval positief:
Oh, yeah. It is awesome. I’m so excited. It’s not even going to be Furious 4. Basically, where the momentum was going, design was iterating around gameplay loops and experiential things that were really fun. But as that process was committed to, it began to move further and further away from what Brothers in Arms should be.Pitchford zegt later niet iedereen tevreden te kunnen stellen. Zo waren critici positief over Furious 4, terwijl de fans van de authentieke Brothers in Arms-games het belachelijk vonden dat Furious 4 überhaupt de naam van de franchise droeg. Pitchford:
All the critics and all the press play so much stuff. Those of us that play tons of things, we can’t get too attached to anything. They parsed it just for what it is. ‘That looks awesome. That game is pretty cool.’ Our die-hard Brothers in Arms fans, our guys that love Brothers in Arms for what it is, they were like ‘what the f**k is that? That is not what I want.Pitchford zegt dat de fans gelijk hebben. Het startpunt was: we gaan een Brothers in Arms maken, maar het ontwerp leek er in de verste weg niet op, zo vertelt de CEO. Volgens hem moest daarom de franchisenaam worden weggehaald:
That was the starting point. But the design in that group just iterated and evolved into this exciting, fun kind of gameplay that we weren’t doing in Brothers in Arms. It was winning on its own merits, but it was not Brothers in Arms. I said ‘look, unhinge it from Brothers in Arms. Continue to drive and iterate even further.Furious 4 heeft dus zijn eigen weg gevonden. We zullen hier ongetwijfeld meer over horen op de komende E3 of de E3 in 2014. Maar hoe zit het dan met de authentieke Brothers in Arms-game? Krijgen we daar nog een nieuw deeltje van? Ja, is kortgezegd het antwoord. Pitchford zegt te houden van de serie en een nieuw deel staat dan ook nog steeds gepland.
We love Brothers in Arms. The other pledge is that there will be an authentic Brothers in Arms game. Again, we haven’t announced that yet, but I’m really excited about where that’s going too. We’ll announce these things in due course.Maar Gearbox Software zit nog in een vroege pre-productie van de game, dus veel kan Pitchford er nog niet over vertellen. Eén ding is al wel zeker: Ubisoft zal niet de uitgever worden. Pitchford heeft niets meer dan lof voor de Franse uitgever, maar Ubisoft zal het nieuwe merk niet uitbrengen. De CEO zegt nog met geen enkele studio een contract te hebben getekend.
Dat de nieuwe Brothers in Arms zich in zo’n vroeg stadium bevindt, is niet zo gek. De Amerikaanse studio heeft het de laatste tijd druk. Zo bracht het ons pas nog Borderlands 2 – waar nog heel veel DLC voor aankomt, aldus Pitchford – en komt het dit jaar alweer met Aliens: Colonial Marines. Wanneer Furious 4 de winkelrekken zal vinden, is nog geheel onduidelijk, maar we houden het op een late 2013. De nieuwe, échte Brothers in Arms moet dus nog aangekondigd worden, maar fans kunnen zich voor nu gerust stellen.