Voormalig THQ-president: THQ heeft faillissement aan zichzelf te danken

Het faillissement van THQ werd voorheen vooral geweten aan de economische crisis en de slechte financiële omstandigheden waarin de game-industrie verkeert, maar volgens Jason Rubin, voormalig president van THQ, heeft de uitgever het faillissement aan zichzelf te danken. Hij meent dat THQ best had kunnen overleven wanneer er geen gigantische fouten waren gemaakt.

Het is opvallend dat precies Jason Rubin deze uitspraak doet, aangezien hij als president grotendeels verantwoordelijk is voor deze “gigantische fouten”. Toch geeft Rubin eerlijk toe dat experimentele projecten als uDraw, kwalitatief teleurstellende games als Homefront en de aandacht voor kinderspellen de uitgever fataal zijn geworden:

The incredible losses attached to uDraw, massive wasted capital in the unpublished MMO that was cancelled, [and] sticking with children’s and casual titles far after mobile and tablets had killed the business, [and] bad, late, or otherwise inferior titles like Homefront, and a generally haphazard and inefficient approach to deal making.
Vervolgens benadrukte Rubin dat mismanagement de hoofdreden is van THQ’s faillissement:
There are certainly things to be said about challenges in the mid-tier triple-A publishing business, but I don’t think that conflating it with THQ’s experience is helpful. I think that luck plays a role in success and failure, but THQ’s decisions and execution were the major reason for its failure.

It would be a cop-out to say that bad luck was the predominant force. Could Homefront have caught a nerve and sold 10 million copies? It’s possible I guess, but probably not without better production. And it’s hard to attribute a cancelled MMO to bad luck. That was simply a bad decision in a sea of bad decisions.

Hierbij dient wel vermeld te worden dat Jason Rubin pas sinds mei 2012 president van THQ was. Hij was dus niet verantwoordelijk voor de – in zijn ogen – “gigantische fouten” die het bedrijf heeft gemaakt. Rubin vertelde wel dat hij het zichzelf kwalijk neemt dat hij niet alle ontwikkelaars heeft kunnen redden. Hij is dan ook extra blij dat Crytek de meeste werknemers van Darksiders-ontwikkelaar Vigil Games heeft aangenomen:
As I have said elsewhere, I consider it a failure on my part that I was not able to save the whole team. I made many calls to potential buyers, effectively begging them to take a look at Vigil during the process, but there were no takers. I think that is a result of timing, and confusion over Darksiders’ quality and sales rather than an indication of the value of the team. I am very happy for [studio boss] Dave Adams and the team and wish them the best.
Hoe je het ook wendt of keert: het resultaat blijft hetzelfde. THQ is failliet en de game-industrie heeft een zeer waardevolle uitgever verloren. Benieuwd wat de favoriete THQ-games van de redactie zijn? Lees dan onze special.

  1.   
    Moon-Hero's avatar

    Jammer zeg. THQ probeerde duidelijk altijd zijn best te doen om goede games te maken alleen lukte het gewoon niet altijd. 🙁

  2.   
    soldierarjan's avatar

    THQ heeft veel foute beslissingen genomen maar dat hij dat zelf toe geeft gebeurd niet vaak als je zoiets toe geeft dan leer je er het meest mee in mijn ogen.
    Blijft nog steeds jammer dat zijn omgevallen.

  3.   
    Neolite's avatar

    Wat de beste man hier zegt is iets wat iedereen van mijlenver had kunnen zien aankomen. De grote franchises zijn het niet geworden en dat zijn toch de games waar je een groot budget ingestoken hebt. Als dit dan vervolgens zich niet terugbetaald moet het geld toch ergens vandaan komen.

  4.   
    Hitman047's avatar

    THQ verloor alleen aan de uDraw al zo’n 100 Miljoen Dollar.

    En een vergelijkbaar bedrag aan de gecancelde Warhammer MMO.

    Op die manier lopen de schulden best hard op.

  5.   
    cookymonster's avatar

    goede games maar slecht management … 🙁

  6.   
    toqeer's avatar

    echt zo jammer dat het zo gegaan is bij thq…

  7.   
    Eichmann's avatar

    ”Hitman047″ schreef, "THQ verloor alleen aan de uDraw al zo’n 100 Miljoen Dollar.
    En een vergelijkbaar bedrag aan de gecancelde Warhammer MMO.
    Op die manier lopen de schulden best hard op. "

    Je zou toch zeggen dat je na zo’n fout toch wel dan beter uitkijkt lijkt mij.