Gamersnet.nl

Specificaties PlayStation 4 en Xbox 720 lijken bekend; consoles hebben zelfde processor

Digital Foundry, een onderdeel van Eurogamer, heeft een interessant artikel gepubliceerd met het oog op de PlayStation 4 (codenaam: Orbis) en Xbox 720 (codenaam: Durango). De hardware-experts hebben een aantal interessante gegevens van enkele bronnen dichtbij ‘Durango’ en ‘Orbis’ ontfutseld.

Zo lijkt het er sterk op dat beide consoles een vergelijkbare processor hebben, Zowel de PlayStation 4 als Xbox 720 zouden zijn uitgerust met een CPU van AMD die acht cores bevat, met ieder een snelheid van circa 1,6 GHz. Deze processors kosten weinig energie en zijn ontwikkeld voor de laptop- en tabletmarkt. De verhouding van zuinigheid en performance van de processors zou uitstekend zijn. Volgens de geruchten zou de Xbox 720 echter wel twee cores gereserveerd hebben voor apps, die gedurende het gamen gebruikt kunnen worden. Bij de nieuwe PlayStation zou hier geen sprake van zijn.

Orbis zou een GPU bevatten die zijn basis terugvind in de Radeon 7970M. Digital Foundry gaat er hierbij vanuit dat de versie voor de PlayStation 4 iets zwakker zal zijn en 18 compute units (in plaats van 20) bevat die draaien op 800MHz (in plaats van 850MHz). De GPU en CPU zouden goed op elkaar ingespeeld zijn, wat voor voordelen dit precies oplevert is nog niet helemaal bekend, maar het lijkt erop dat bepaalde processen tussen de CPU en GPU uitgewisseld kunnen worden om zo het werk van één van de twee te verlichten. Over Durango is op grafisch gebied helaas geen nieuws bekend.

Tot slot is het geheugen van beide consoles nog een belangrijk punt. Kort samengevat heeft de PlayStation 4 minder, maar veel sneller geheugen. Orbis zou namelijk gebruikmaken van GDDR5-geheugen, terwijl Durango zeer waarschijnlijk het veel tragere DDR3 geheugen zal bevatten. Daar staat wel tegenover dat de nieuwe Xbox 8GB geheugen zal gaan bevatten en de PlayStation 4GB. Bij de PlayStation 4 zou 512MB van dit geheugen gereserveerd zijn voor het besturingssysteem, bij de Xbox 720 is er volgens twee bronnen maar liefst 3GB gereserveerd voor het OS.

Digital Foundry heeft ook een pc met een vergelijkbare processor en Radeon 7970M getest. Zo kon bijvoorbeeld Battlefield 3 op medium gedraaid worden op 1080p en 60 frames-per-second, Crysis 2 kon op de hoogste instellingen ook op 1080p en met 60fps gedraaid worden. Hierbij dient uiteraard vermeld te worden dat een console met dergelijke hardware het veel beter zal gaan doen. Zo heeft men geen last van Windows, welke de nodige resources vereist. Doordat er daarnaast bij consoles van specifieke hardware uitgegaan kan worden, kan er veel efficiënter geprogrammeerd worden. Zo kan men bijvoorbeeld de CPU, GPU en het RAM-geheugen beter met elkaar laten samenwerken.