Gamersnet.nl

David Cage: sequels draaien creativiteit en innovatie de nek om

David Cage is de geestelijk vader van Fahrenheit en Heavy Rain, twee unieke games die dingen deden die nog nooit eerder waren gedaan. Cage staat erom bekend geen sequels te maken: hij ontwikkelt een game en start vervolgens met een compleet nieuwe IP. Zojuist heeft de beste man in een interview laten weten dat hij hier een goede reden voor heeft. Volgens hem draaien sequels namelijk creativiteit en innovatie de nek om.

David Cage bekritiseert gamers die geld geven aan ontwikkelaars die geen ideeën en innovatie hebben:

Many people want the same and if that’s what you offer them, they will gladly buy it. The result is very simple. Gamers invest money in publishers having no interest in innovation… [Gamers] encourage [publishers] to keep making the same game every Christmas, and everybody’s happy. If you’re interested in innovation and believe that games could be more than shooters, then you realise that sequels kill creativity and innovation.
David Cage is ervan overtuigd dat gamers spellen willen die afwijken van wat er momenteel op de markt is, zelfs al realiseren ze zich dat niet altijd:
If you’re interested in innovation and believe that games could be more than shooters, then you realise that sequels kill creativity and innovation. We don’t give people what they expect. We want to give them something they want without knowing they want it.
David Cage werkt momenteel aan Beyond: Two Souls. Deze game lijkt op het eerste gezicht veel op Heavy Rain, maar Cage liet eerder al weten dat Two Souls wel degelijk totaal anders is. “Waarschijnlijk veel meer dan men zich kan voorstellen,” aldus David.