Gamersnet.nl

CrewGrounds: Cheats in de singleplayer maken een game leuker

Elke dag blijkt weer dat gamers het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Wat de één een geweldig spel vindt, wordt verafschuwd door de ander en terwijl persoon A gek is op zijn Xbox 360, zweert persoon B bij de PlayStation 3. Ook in de crew verschillen de meningen meer dan eens en daarom krijgen de redacteuren van GamersNET in het tweewekelijkse item CrewGrounds de kans om hun ongezouten mening over de huidige poll te geven. Deze week vroegen we ze hun mening te geven over de volgende stelling:

Cheats in de singleplayer maken een game leuker

Richard Leurs
Eens
Vroeger maakte ik nog weleens gebruik van cheats in singleplayer-games. Even veel geld verkrijgen en mijn bouwruimte vergroten in de Sims, of stiekem wapens en ammunitie oproepen in GTA. Tegenwoordig cheat ik eigenlijk nooit meer. Er zijn niet bijster veel boeiende cheats meer en in spellen als Mass Effect, Assassin’s Creed of Dishonored past het eigenlijk ook niet zo goed. Echter, dat cheats veel plezier aan een game kunnen toevoegen is voor mij een feit. Als het daarentegen gaat om het makkelijker maken van games, ben ik fel tegen cheaten.

Tom Gudde
Eens
Meestal vind ik het ‘beter’ van mezelf als ik een game zonder cheats kan uitspelen. Maar zeker bij titels waar je de vrijheid hebt om lol te trappen, kan het erg leuk zijn. Sandboxgames als GTA, Just Cause en the Sims hebben vaak erg geinige cheats die geen consequenties hebben voor het verdere verloop van de game. Op de ‘unlock all’ cheats na, uiteraard. Daar ben ik minder over te spreken.

Michiel Brunsveld
Oneens
Oneens voor het gros van de games, want er gaat niets boven iets op eigen kracht uitspelen of bereiken. Cheats nemen bij veel spellen de uitdaging weg en juist die uitdaging is voor mij een grote fun-factor. Er zijn zeker wel games die leuker worden door cheats in te zetten, maar dan vraag ik me toch af waarom het cheats zijn en geen gewone, toegankelijke opties in de game. Een ontwikkelaar moet een game toch zo ideaal mogelijk maken? Af en toe cheaten dus met een goede reden, maar verder ga ik vooral voor mijn zelfbehaalde succes.

Valentijn van der Lende
Eens
Wanneer er cheats in het spel zijn, wordt de speler een keuze voorgelegd. Speel ik het spel op eigen kracht, of maak ik toch gebruik van deze extra’s? Je hebt dus totaal geen verplichting om ze daadwerkelijk toe te passen en daarmee zijn cheats vooral een extra toevoeging. Vooral in spellen als bijvoorbeeld Grand Theft Auto is het echt een uitbreiding van de funfactor. Niet iedereen heeft de tijd en vaardigheden om een singleplayer te doorstaan, daarvoor bieden cheats dus een perfecte uitkomst.

Leon Kempers
Eens
Cheats in spellen als GTA en Saints Row vind ik heerlijk. Een speciale code om een allerverwoestende tank op te roepen, of een cheat waardoor alle auto’s om je heen ontploffen? Ik vind het fantastisch. “Cheaten” (oftewel: valsspelen) in de letterlijke zin van het woord vind ik daarentegen een stuk minder oké. Lukt het je niet om een bepaalde eindbaas in een game te verslaan? Blijf dan oefenen totdat het wel lukt; dat maakt de voldoening des te groter. Een cheat om dit gevecht over te slaan (of om deze poepsimpel te maken) haalt alle uitdaging weg.