Wii U net zo krachtig als Xbox 360 en PlayStation 3, aldus Team Ninja

De laatste tijd is er veel onduidelijkheid geweest rondom de Wii U. Want hoe krachtig is de console nu echt? Team Ninja’s Yosuke Hayashi spreekt erover en zegt dat de console zich met gemak kan meten met de Xbox 360 en de PlayStation 3. Daarnaast moet je de controller natuurlijk niet vergeten. Hij zegt:

In terms of power, it’s right up there with PS3 and Xbox 360 plus the power to run the extra screen on the controller. There is plenty of power there to use.
Echter is Hayashi van mening dat het bij de consoles van Nintendo niet draait om hoe krachtig ze nu zijn, maar hoe je ermee omgaat. De creativiteit welteverstaan.
For all of Nintendo’s hardware, it’s not about power; it’s about how you creatively use the hardware. When we make games for Nintendo, they are going to come and challenge us to use that hardware to make a creative game. That’s the key point from Nintendo that we always feel.
Hij kan dan wel gelijk hebben over de creativiteit van de Nintendo-consoles, het blijft natuurlijk belangrijk dat de spelcomputer ook krachtig genoeg is. Het feit dat het zich mag meten met de huidige consoles is niet geheel positief. Volgend jaar gaan de nieuwe PlayStation en Xbox er waarschijnlijk weer dik overheen en loopt Nintendo weer achter. Wat vinden jullie?

Team Ninja is momenteel bezig met Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge, een geüpdatet versie van de originele Ninja Gaiden 3 die exclusief naar de Wii U komt. De game ligt op 20 maart 2013 in de winkels. De Wii U zelf is beschikbaar vanaf 30 november. Nog maar zeventien dagen dus!

  1.   
    Fox's avatar

    Waarom zetten ze er nooit meer vermogen in? Beetje meer ram/ghz kost toch niet zo veel als het toch massive productie is.

  2.   
    Verluci's avatar

    Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de console… ben vergeten hem op FL te checken

  3.   
    WesterW's avatar

    Ik heb het apparaat gisteren besteld 🙂

  4.   
    H4RDSTYLE's avatar

    De Wii U is net zo krachtig als een 10 jaar oude console. Zijn ze wel erg trots op volgens mij..

    😆

  5.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Ik geloof Nintendo eerder…. 😀

  6.   
    soldierarjan's avatar

    Ik geloof wel dat de wii u is krachtiger is dan de xbox360 en ps3 want de wii u versie is van de multiplatforms het mooiste straks als die uit is op pc na natuurlijk.
    Denk wel dat de wii u straks weer achter loopt op nieuwe xbox en playstation maar heeft wel voordeel dat als eerste op markt is.

  7.   
    Sympharion's avatar

    Ik denk ook wel dat de Wii U krachtiger is dan de Xbox 360 en PS3. Als je vele andere ontwikkelaars hoort. Crytek, 5th Cell, Ubisoft, THQ etc. Er zijn meer aanwijzingen dat het krachtiger wordt dan gelijk of minder krachtig. Als de Wii U’s kracht gelijk zal zijn aan de Xbox 360 en PS3 kracht, hoe kan het dan zijn dat bijvoorbeeld Aliens: Colonial Marines op de Wii U mooier wordt dan op de Xbox 360 en PS3? Ook geloof ik alleen nog maar Nintendo zelf. Want nu lopen de geruchten van minder krachtig op naar 19x krachtiger. Het is wachten totdat iemand de Wii U openmaakt en kijkt wat er binnenin zit en bevestigd wat voor kracht het heeft, of totdat Nintendo de specs bekend maakt.

  8.   
    toqeer's avatar

    even krachtig kan nooit ze zeiden 50% krachtiger ik weet wel 100% zeker dat
    wii u krachtiger is dan xbox 360 en ps3

  9.   
    soldierarjan's avatar

    Sympharion schreef, "Ik denk ook wel dat de Wii U krachtiger is dan de Xbox 360 en PS3. Als je vele andere ontwikkelaars hoort. Crytek, 5th Cell, Ubisoft, THQ etc. Er zijn meer aanwijzingen dat het krachtiger wordt dan gelijk of minder krachtig. Als de Wii U’s kracht gelijk zal zijn aan de Xbox 360 en PS3 kracht, hoe kan het dan zijn dat bijvoorbeeld Aliens: Colonial Marines op de Wii U mooier wordt dan op de Xbox 360 en PS3? Ook geloof ik alleen nog maar Nintendo zelf. Want nu lopen de geruchten van minder krachtig op naar 19x krachtiger. Het is wachten totdat iemand de Wii U openmaakt en kijkt wat er binnenin zit en bevestigd wat voor kracht het heeft, of totdat Nintendo de specs bekend maakt."

    Het hoeft niet altijd aan de specs te liggen dat die dan krachtiger is ook aan hoe de games geprogrameerd worden voor de wii u.
    In begin zeiden veel mensen ook dat playstation 3 stuk beter beeld zou krijgen dan de xbox 360 en nu tegen het eind is dat alleen echt te zien bij exclusieve titels.

  10.   
    Rijstekorrel's avatar

    Het is ook niet zo moeilijk voor nintendo om ze even krachtig te maken als alle 2, De ps3 en xbox 360 zijn al een aantal jaar uit wat een vergelijking weer.

  11.   
    Sympharion's avatar

    soldierarjan schreef, "

    ”Sympharion” schreef, "Ik denk ook wel dat de Wii U krachtiger is dan de Xbox 360 en PS3. Als je vele andere ontwikkelaars hoort. Crytek, 5th Cell, Ubisoft, THQ etc. Er zijn meer aanwijzingen dat het krachtiger wordt dan gelijk of minder krachtig. Als de Wii U’s kracht gelijk zal zijn aan de Xbox 360 en PS3 kracht, hoe kan het dan zijn dat bijvoorbeeld Aliens: Colonial Marines op de Wii U mooier wordt dan op de Xbox 360 en PS3? Ook geloof ik alleen nog maar Nintendo zelf. Want nu lopen de geruchten van minder krachtig op naar 19x krachtiger. Het is wachten totdat iemand de Wii U openmaakt en kijkt wat er binnenin zit en bevestigd wat voor kracht het heeft, of totdat Nintendo de specs bekend maakt."

    Het hoeft niet altijd aan de specs te liggen dat die dan krachtiger is ook aan hoe de games geprogrameerd worden voor de wii u.
    In begin zeiden veel mensen ook dat playstation 3 stuk beter beeld zou krijgen dan de xbox 360 en nu tegen het eind is dat alleen echt te zien bij exclusieve titels."

    Inderdaad. Bij PS3 komt dat omdat multiplatform spellen meestal op de Xbox 360 gemaakt worden, deze worden vervolgens overgezet naar de PS3 waardoor er kwaliteitsverlies plaatsvind. Ontwikkelaars maken de spellen eerst voor de Xbox 360 omdat die eerder uitkwam en die was makkelijker om voor te programmeren. Doordat de Xbox 360 eerder uitkwam dan de PS3 waren ontwikkelaars meer gewend aan de Xbox 360 structuur. Nu is het zo dat bij de volgende generatie (Wii U, Xbox 720, PS4) de Wii U als eerste uitkomt. Ook is de Wii U volgens ontwikkelaars vrij gemakkelijk om voor te programmeren. Nintendo heeft ook als voordeel dat de Wii U als eerste uitkomt waardoor ontwikkelaars aan het ontwikkelen op de Wii U gewend raken en ze minder tijd, geld en moeite overhebben om weer helemaal opnieuw te wennen aan de Xbox 720 en PS4 structuren. Hierdoor zullen ontwikkelaars de meeste games op de Wii U ontwikkelen en dan overzetten op de Xbox 720 en PS4. Hierdoor zul je bij de multiplatform titels op de volgende generatie nauwelijks verschil zien tussen de Wii U, Xbox 720 en PS4 versies (tenzij de Xbox 720 en PS4 enorm veel krachtiger zijn dan de Wii U). Je zal dan het echte verschil pas merken bij exclusieve games. 🙂

  12.   
    Neolite's avatar

    Wat een grote hoop onzin staat er boven mij zeg……..

    De multiplatform spellen worden tegenwoordig eerst op de Playstation 3 gemaakt en daarna overgezet naar de Xbox360 en de PC om dat deze dezelfde architectuur hebben. Hierdoor vind er juist geen kwaliteitsverlies meer plaats waar dit eerder nog wel het geval was.

    De Xbox360 was eerst het ontwikkelplatform wat door vrijwel elke uitgever gekozen werd, omdat deze dezelfde architectuur heeft als de pc. Niet omdat hij eerder uit kwam.

    De Wii U moet je nu nog niet bij de “volgende” generatie rekenen, eerst afwachten of de console daadwerkelijk zo veel krachtiger wordt dan de Xbox360 en de Playstation 3.

    Daarnaast zeg je dat de uitgevers dan weer moeten wennen aan de structuren van de Xbox720 en PS4, wat dus gigantische onzin is, zeker in het geval van de nieuwe xbox, deze structuur is hetzelfde als de PC en daardoor hoeven ze er juist niet aan te wennen, maar is het zelfs nog makkelijker als de Wii U.

  13.   
    Sympharion's avatar

    Neolite schreef, "Wat een grote hoop onzin staat er boven mij zeg……..
    De multiplatform spellen worden tegenwoordig eerst op de Playstation 3 gemaakt en daarna overgezet naar de Xbox360 en de PC om dat deze dezelfde architectuur hebben. Hierdoor vind er juist geen kwaliteitsverlies meer plaats waar dit eerder nog wel het geval was.
    De Xbox360 was eerst het ontwikkelplatform wat door vrijwel elke uitgever gekozen werd, omdat deze dezelfde architectuur heeft als de pc. Niet omdat hij eerder uit kwam.
    De Wii U moet je nu nog niet bij de “volgende” generatie rekenen, eerst afwachten of de console daadwerkelijk zo veel krachtiger wordt dan de Xbox360 en de Playstation 3.
    Daarnaast zeg je dat de uitgevers dan weer moeten wennen aan de structuren van de Xbox720 en PS4, wat dus gigantische onzin is, zeker in het geval van de nieuwe xbox, deze structuur is hetzelfde als de PC en daardoor hoeven ze er juist niet aan te wennen, maar is het zelfs nog makkelijker als de Wii U."

    De Xbox 360 is nog steeds de grote voorkeur van ontwikkelaars en ze hebben lang gewerkt met de Xbox 360 als hoofdplatform omdat dat makkelijker was om voor te ontwikkelen. Als je kijkt naar Red Dead Redemption, GTA: IV, Skyrim, Assassin’s Creed 1, 2, Brotherhood en Revelations, Just Cause 2 etc. dan zie je dat bij de meeste multiplatform titels de Xbox 360 er net iets beter uitziet en/of net een iets stabielere framerate heeft terwijl de PS3 exclusieves zoals Uncharted 3 er weer veel beter uitzien dan Xbox 360 exclusives. De laatste tijd wordt het verschil wel steeds meer verkleind. Wat je zegt over de Wii U nog niet bij next-gen rekenen is natuurlijk onzin. De Wii U IS next-gen. De Wii U is de concurrent van de Xbox 720 en PS4 en maken allemaal deel uit van de 8e generatie consoles. Verschillende bronnen geven ook aan dat de Wii U technisch gezien ook next-gen is.

  14.   
    Neolite's avatar

    Nee, de verschuiving is al een jaar of 3 aan de gang en tegenwoordig wordt bijna elk multiplatform spel op de PS3 gemaakt en geport naar de Xbox360.

    Exclusives zien er op beide consoles beter uit dan de multiplatformers. En om nu te zeggen dat het er beter uitziet op de PS3 dan op Xbox360 is leuk, alleen kan je niet aantonen. Simpelweg omdat je niet 2 games hebt die hetzelfde zijn en toch apart ontwikkelt zijn.

    En die Wii U is feitelijk next-gen, dat is gewoon waar. En technisch gezien zal hij wel next-gen zijn omdat hij natuurlijk gebruik maakt van hardware die nu beschikbaar is en dat destijds nog niet was. Maar of hij ook daadwerkelijk heel veel krachtiger is? Zodra we dat weten kunnen we onze conclusie trekken of hij mee gaat met de huidige consoles of met de toekomstige.

  15.   
    Waylander's avatar

    Fox schreef, "Waarom zetten ze er nooit meer vermogen in? Beetje meer ram/ghz kost toch niet zo veel als het toch massive productie is."

    Als ze er een GPU/CPU inzetten die 20 euro meer kost, en ze bouwen 2 miljoen consoles, dan hebben ze toch 40 miljoen euro minder winst… En het verschil tussen een CPU/GPU van 100 euro of 120 euro is nou niet zo groot dat je er 40 miljoen of meer in wilt investeren 😉

  16.   
    Sympharion's avatar

    Neolite schreef, "Nee, de verschuiving is al een jaar of 3 aan de gang en tegenwoordig wordt bijna elk multiplatform spel op de PS3 gemaakt en geport naar de Xbox360.
    Exclusives zien er op beide consoles beter uit dan de multiplatformers. En om nu te zeggen dat het er beter uitziet op de PS3 dan op Xbox360 is leuk, alleen kan je niet aantonen. Simpelweg omdat je niet 2 games hebt die hetzelfde zijn en toch apart ontwikkelt zijn.
    En die Wii U is feitelijk next-gen, dat is gewoon waar. En technisch gezien zal hij wel next-gen zijn omdat hij natuurlijk gebruik maakt van hardware die nu beschikbaar is en dat destijds nog niet was. Maar of hij ook daadwerkelijk heel veel krachtiger is? Zodra we dat weten kunnen we onze conclusie trekken of hij mee gaat met de huidige consoles of met de toekomstige."

    Dat er multiplatform spellen al 3 jaar op de PS3 als hoofdplatform gemaakt worden mag dan wel zijn, nog steeds wordt de Xbox 360 als lead-platform voor de meeste multiplatform titels gebruikt. Welke spellen zijn volgens jou dan op de PS3 gemaakt en superieur over de Xbox 360 versies?

  17.   
    Neolite's avatar

    Hoezo moeten ze superieur zijn over de Xbox360 versies? Ik zeg juist dat er geen kwaliteitsverlies op treedt.

  18.   
    Sympharion's avatar

    Neolite schreef, "Hoezo moeten ze superieur zijn over de Xbox360 versies? Ik zeg juist dat er geen kwaliteitsverlies op treedt."

    Oké, daar had ik even overeen gelezen. 🙂 Ik dat geval heb je gelijk bij sommige spellen.