Een drietal oudgedienden van ontwikkelaar People Can Fly zijn een eigen studio begonnen. Deze studio zal zich gaan bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe games op basis van de Unreal Engine van Epic Games.
The Astronauts is opgericht door Adrian Chmielarz, Andrzej Poznanski en Michal Kosieradzki, die direct zijn begonnen aan de ontwikkeling van hun eerste titel welke in 2013 moet gaan verschijnen. De game zal draaien op de Unreal Engine 3. Naar eigen zeggen, koesterden de heren aanvankelijk het plan om een eigen grafische engine te ontwikkelen, maar na luttele seconden besloten ze de engine op te pakken waar ze al jaren ervaring mee hebben:
We’ve worked with UE3 for the last six years, and we know its power. Choosing Unreal Engine technology for our future was the textbook definition of a no-brainer. We are on a quest to map uncharted waters, and Epic’s tech provides the stability required for succes.Epic Games’ Mike Gamble haakt hier op in door The Astronauts een mooie toekomst toe te dichten:
We’re truly impressed with what high-quality games small, independent teams are creating using the Unreal Engine. The best is yet to come, and there’s a good chance that The Astronauts will be one of those teams that makes us say ‘Wow.’De kopstukken van The Astronauts waren eerder verantwoordelijk voor games als Painkiller en Bulletstorm, en werkten daarnaast mee aan Gears of War: Judgment. In augustus werd bekendgemaakt dat People Can Fly volledig was overgenomen door Epic Games.