Funcom richt zich op ontwikkeling kleinere games

Ontwikkelaar Funcom heeft in een financiële update aangekondigd zich te gaan richten op de ontwikkeling van kleinere gerichte games met een hoge mate van interactie tussen spelers. Deze zouden minder tijd en geld kosten om op de markt te kunnen brengen. Deze verlegging van de aandacht heeft alles te maken met de tegenvallende verkoop van hun in juli verschenen MMO The Secret World.

The Secret World is sinds de release in juli inmiddels iets meer dan 200.000 keer over de toonbank gegaan. Een aantal dat door de Noorse ontwikkelaar als “beneden verwachting” wordt bestempeld. Funcom vermoedt dat de aangekondigde releasedata voor Guild Wars 2 en World of Warcraft: Mists of Pandaria de belangrijkste factoren zijn voor de haperende verkoop.

Eerder maakten we al bekend dat er forse bezuinigingen bij Funcom waren doorgevoerd, waardoor vermoedelijk 50 procent van het team op straat kwam te staan. Hierdoor heeft het aangekondigde tweede DLC-pakket voor The Secret World vermoedelijk wat vertraging opgelopen. Issue 2: Digging Deeper, zoals de DLC gaat heten, verschijnt op 11 september.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    The Secret World is geen slechte game, maar het spel was niet klaar voor release. De vele fouten en bugs wat in het spel zaten zullen veel mensen hebben afgeschrikt. Het heeft ook mede te danken door alle “grote” ‘MMO’s van dit moment waaronder Guild Wars 2 en de nieuwe expansion pack voor World of Warcraft.

    Funcom had liever zoon systeem als Arenanet moeten aanmenem en met microtransactie’s moeten werken. The Secret World is wel geld waard maar geen maandelijkse kosten.

  2.   
    toqeer's avatar

    als ze hetzelfde gaan doen als met the secret world dan weet ik 100%
    zeker dat er meer kleinere matige games komen en de meeste ontwikkelaars
    doen tog wel 2 of 1 jaar om een spel je kan geen spel ontwikkelen in een half jaar ofz