Nintendo niet geinteresseerd in concurrenten

Onlangs had Gamasutra een uitgebreid interview met de president van Nintendo, Saturo Iwata. Hierin heeft de beste man veel duidelijkheid gegeven over de strategie van Nintendo ten opzichte van de concurrenten Microsoft en Sony. De strekking is dat Nintendo zich, net als bij de lancering van de Wii, niet druk wil maken om meer grafische kracht, maar wil focussen op de vernieuwing die ze zelf brengen met de Wii U:

Even when we were going to launch the Wii system, there were a lot of voices saying ‘Nintendo should stop making hardware. The reasoning behind that was Nintendo would not have any chance against Microsoft and Sony. The fact of the matter was: I did not think Nintendo should compete against these companies with the same message and same entertainment options for people.

We have not changed our strategy. In other words, we just do not care what kind of ‘more beef’ console Microsoft and Sony might produce in 2013. Our focus is on how we can make our new console different than [others].

Natuurlijk gaat de Wii U wel mooiere graphics op de televisie vertonen en Iwata denkt dan ook dat het verschil tussen de Wii U en eventuele nieuwe consoles op grafisch vlak minder zal zijn dan dat het geval was tussen de Wii en de huidige generatie consoles:
Other companies might launch a next-generation console with more power, but we don’t necessarily think that the difference between the Wii U and such console will be as drastic as what you felt it was between the Wii and the other consoles because there will be fewer and fewer differentiators in graphics.

Naturally some consumers are very sensitive about such a small difference in graphics so that we will make efforts to make the most of the performance of the Wii U to keep up with technological innovations and not to make the system out-of-date soon.

Natuurlijk moet je altijd naar jezelf blijven kijken en vanuit je eigen kracht te werk gaan. Vinden jullie dat Nintendo de goede strategie toepast, ook gezien het succes van de Wii?

  1.   
    Sympharion's avatar

    Terecht.
    Wat heb je aan drie verschillende consoles die alledrie precies hetzelfde doen maar dan bij de ene soms net wat andere games dan bij de andere. En natuurlijk zal het gat van Wii U-Xbox8/PS4 niet zo groot zijn als het gat Wii-Xbox360/PS3. Dat gat was zo groot omdat de Wii geen shaders ondersteunde. Maar aangezien het nu wel het geval is met de Wii U zal er waarschijnlijk wel een gat zijn, maar die zal niet zo radicaal zijn als de huidige generatie. 🙂

  2.   
    firehopper211's avatar

    Ik sta volledig achter Nintendo’s woord, ik ben er bekend mee dat ze altijd hun eigen dingen bedenken en voor de risico’s gaan en alleen al gaat de concurrentie dat alleen maar na-apen.

  3.   
    ckerigon's avatar

    Sympharion schreef, "Terecht.
    Wat heb je aan drie verschillende consoles die alledrie precies hetzelfde doen maar dan bij de ene soms net wat andere games dan bij de andere. En natuurlijk zal het gat van Wii U-Xbox8/PS4 niet zo groot zijn als het gat Wii-Xbox360/PS3. Dat gat was zo groot omdat de Wii geen shaders ondersteunde. Maar aangezien het nu wel het geval is met de Wii U zal er waarschijnlijk wel een gat zijn, maar die zal niet zo radicaal zijn als de huidige generatie. 🙂 "

    Nou het waren niet alleen de shaders hoor.. De Wii ondersteunde zoveel dingen niet en was hardware matig gewoon stukken minder dan de PS3 en 360.

    Maar ik vind dat Iwata zijn verhaal wel heel goed doet en sta er ook achter.

  4.   
    Sympharion's avatar

    ckerigon schreef, "

    ”Sympharion” schreef, "Terecht.
    Wat heb je aan drie verschillende consoles die alledrie precies hetzelfde doen maar dan bij de ene soms net wat andere games dan bij de andere. En natuurlijk zal het gat van Wii U-Xbox8/PS4 niet zo groot zijn als het gat Wii-Xbox360/PS3. Dat gat was zo groot omdat de Wii geen shaders ondersteunde. Maar aangezien het nu wel het geval is met de Wii U zal er waarschijnlijk wel een gat zijn, maar die zal niet zo radicaal zijn als de huidige generatie. 🙂 "

    Nou het waren niet alleen de shaders hoor.. De Wii ondersteunde zoveel dingen niet en was hardware matig gewoon stukken minder dan de PS3 en 360.
    Maar ik vind dat Iwata zijn verhaal wel heel goed doet en sta er ook achter. "

    Maar toch hebben ze veel kunnen doen met hardware uit 1998. Nintendo is een van de weinigen die daar echt het maximum heeft uit weten te persen. De Wii heeft hardware aan boord zitten van 1998 en toch zien sommige spellen eruit alsof ze zelfs nog voor de Xbox 360 gemaakt zouden kunnen worden. Kijk maar naar Super Mario Galaxy (2). Als die via een emulator in 1080p gespeeld zou worden met misschien nog een betere anti-alising eroverheen gooien ziet het er bijna uit als een Xbox 360 spel. En daar geef ik ze mijn complimenten aan.
    Met de Wii U gebruiken ze naar alle waarschijnlijkheid hardware uit 2008. Die zou dan een heel stuk meer kunnen. 🙂

  5.   
    BartjeZ's avatar

    Ze moeten aardig hun best doen bij nintendo
    iedereen heeft zn Wii al verkocht 😉