Gamersnet.nl

CrewGrounds: Free-to-play-games met microtransacties hebben de toekomst

Elke dag blijkt weer dat gamers het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Wat de één een geweldig spel vindt, wordt verafschuwd door de ander en terwijl persoon A gek is op zijn Xbox 360, zweert persoon B bij de PlayStation 3. Ook in de crew verschillen de meningen meer dan eens en daarom krijgen de redacteuren van GamersNET in het tweewekelijkse item CrewGrounds de kans om hun ongezouten mening over de huidige poll te geven. Deze week vroegen we ze hun mening te geven over de volgende stelling:

Free-to-play-games met microtransacties hebben de toekomst

Tom Kauwenberg
Oneens
Hoewel free-to-play-titels soms erg succesvol lijken, lijkt het me sterk dat onze toekomst daar in te vinden is. Een groot aantal casual gamers neemt misschien wel genoegen met free-to-play-games, maar de ervaring leert dat het gros van de ‘echte’ gamers nog geen vertrouwen heeft in de zogenaamde gratis games. Wij zoeken een game waarin kwaliteit gegarandeerd is en waarin we niet om de haverklap hoeven te betalen voor een nieuwe auto, vuurwapen of onderbroek voor ons personage. Zolang de ontwikkelaars van deze titels blijven drijven op hun ‘free-to-play-maar-pay-to-win-formule’ winnen ze de harten van de gamers nooit.

Caron Peeters
Eens
Hoewel er absoluut potentie zit in het free-to-play-concept, heb ik het gevoel dat veel ontwikkelaars niet de juiste richting zijn ingeslagen. Veel free-to-play games zijn uiteindelijk toch producten geworden waarvoor een pay-to-win-inslag is gekozen. Ik denk dat het geld niet zozeer uit in-game content gehaald moet worden, maar uit aangeboden randdiensten (apps!). Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Blizzards World of Warcraft Remote-app. Op deze manier zijn spelers niet gebonden aan de aanschaf van “vereiste” in-game content en kunnen ontwikkelaars alsnog verdienen aan hun producten. Het is een idee, en hoewel hier misschien nog een aantal haken en ogen aan zullen zitten, lijkt het mij een richting met potentie. De tijd zal het leren.

Leon Kempers
Oneens
Als ik een spel als GTA IV in de winkels koop, vind ik het niet erg om de volle pond te betalen. Ik krijg dan immers de volledige ervaring voorgeschoteld. Ik heb geen zin om constant mijn portemonnee te moeten trekken, dan weer om de rest van de missies te ontgrendelen, dan weer voor een wapen dat mij een eerlijke kans geeft tegen mijn vijanden. Dat games goedkoper worden bij free-to-play is een fabeltje. Bij free-to-play loopt de ontwikkelaar de kans dat spelers geen of weinig geld uitgeven aan zijn spel en dat financiële risico berekenen ze uiteraard door in de prijs.

Daniël de Zwart
Oneens
Er zullen vast prima free-to-play games tussen zitten, noem een Team Fortress 2, al is die game pas laat gratis geworden. Ik blijf sceptisch. We hebben deze generatie consoles, waarbij de PC in mee wordt gesleurd, gemerkt dat extra content steeds kleiner wordt. Voorheen had je de klassieke uitbreidingspakketten, die nu sporadisch opduiken, maar nu heb je wel al downloadable content van maar één item. Toch zie ik dit niet als toekomst in samenwerking met free-to-play games. De kwaliteit is er nog niet en ik vraag me af bij hoeveel (casual) gamers het zal aanslaan om elke keer kleine beetjes content bij te kopen via microtransacties. Zolang de markt ervoor te klein is en de grote bedrijven deze methode nog niet aandurven of het zelfs faalt, dan gaat het nog lang duren.