Een anonieme bron wist aan IGN zeer veel onthullingen te doen betreffende Dead Space 3. Zo zou het derde deel in de sci-fi survival horror-reeks volledig in co-op te spelen zijn. Een tweede speler zou bovendien op elk moment zijn controller oppikken en meespelen. Deze neemt dan de controle over de gids van Isaac, die een litteken op zijn gezicht en oplichtende rode ogen heeft. Die gids zal heel hard nodig zijn, aangezien de game zich vermoedelijk op een sneeuwplaneet zal afspelen.
Verder werd meegedeeld dat de co-op modus volgens de bron bijna hetzelfde is als de singleplayer. In laatstgenoemde ligt de focus echter wat meer op Isaac, in de co-op houdt de camera de gids ook beter in de gaten. Munitie zou overigens redelijk zeldzaam zijn in Dead Space, dus eerlijk met elkaar delen wordt nog een hele klus. Er is echter geen manier om de ander te reviven: als een speler dood gaat, beginnen beide bij het laatste checkpoint.
De wapens van Isaac zijn volgens de bron ook veranderd. De wapens kunnen of zelf gemodificeerd worden of de alternatieve modus van de wapens is flink veranderd. De Plasma Cutter kan nu namelijk grote druk wegschieten, net als de Force Gun. Ook de Pulse Rifle zou anders zijn: de alternatieve modus zijn zagen die afgeschoten kunnen worden. Isaac zelf zou ook beschikking hebben over een aantal nieuwe vaardigheden. Zo kan hij nu bukken om bijvoorbeeld dekking te zoeken en zal de man kunnen wegrollen om de aanvallen van vijanden te kunnen ontwijken.
Ook over de vijanden werd een en ander vermeld. Zou zouden deze een stuk diverser zijn dan in de eerdere delen. Isaac en zijn gids zullen namelijk voor het eerst tegen mensen moeten vechten. Deze soldaten zouden sterke wapens en bepantsering hebben en granaten naar je kunnen gooien. De Necromorphs, de vijanden in de eerste twee delen, zouden overigens ook in dit derde deel hun opwachting maken.