Marjoleins ontwikkelblog: Studentengame Erios: Happily Ever After-Life week 3

Het ontwikkelen van games is iets dat veel gamers zouden willen doen, maar waar maar weinigen ook echt de kans voor krijgen. Er zijn echter studies waarbij games een onderdeel zijn van de opleiding en studenten op deze manier de mogelijkheid krijgen om te ervaren hoe het is om zelf te werken aan het maken van een game. In dit wekelijkse blog volgen we een groep studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen die acht weken hebben om hun game, Erios: Happily Ever After-Life, te realiseren. Ik, Marjolein, een van de redacteuren van GamersNET, studeer ook aan de HAN en neem deel aan dit project als lid van het Art-team.

Vakantie!
Afgelopen week was er geen blog en dat had een belangrijke redden: vakantie! Aan het begin van elke week houden we met de hele groep een meeting waarin iedere groep presenteert wat ze de afgelopen week hebben gedaan en deze meeting viel pas na de vakantie. De meeste studenten hebben ook tijdens de vakantie wel iets aan het project gedaan en dus was er flink wat voortgang deze week. Het Character-team is weer een heel stuk verder met de modellen van de karakters en ook zijn ze naar het Deltion College in Zwolle geweest, waar ze de motion capturing voor de animaties hebben gedaan. Omdat de modellen nog niet helemaal af zijn, kan ik je hiervan nog weinig laten zien, maar ons PR-team heeft wel een kort filmpje gemaakt over het motion capturen.

Zowel het Sound-team als het Character-team als het Art-team zijn daarnaast bezig geweest met de intro voor de game. Een belangrijk onderdeel, want het vertelt de speler wat het verhaal achter de game is. Het Level-team is deze week verder gegaan met het bouwen van de levels en het Programming-team is bezig geweest met onder andere het maken van een systeem van checkpoints.

Low-poly
Nadat ik de eerste twee weken nauwelijks ben toegekomen aan het maken van modellen, heb ik hier in week 3 en de vakantieweek eindelijk eens flink aan kunnen werken. Het maken van modellen in 3DS Max kan soms behoorlijk pittig zijn. Je moet er namelijk niet alleen op letten dat iets er goed uitziet, maar ook dat het model low-poly is. Een poly is een vlakje en meerdere vlakjes maken een model. De modellen die je ziet in CGI-filmpjes zijn opgebouwd uit heel veel van dit soort vlakjes, wat ook wel high-poly wordt genoemd.

Het probleem met high-poly is echter dat het meer van je computer vraagt. Een level met veel high-poly modellen loopt voor geen meter en dus moet je voor games low-poly modellen maken. Het lastige hieraan is dat je een balans moet zien te vinden tussen het aantal poly’s en hoe ‘smooth’ en realistisch iets eruit ziet. Door het gebruik van textures kun je ook heel wat bereiken, omdat je daarmee ook op verschillende manieren diepte aan kunt brengen.

Models
Gelukkig zijn er voor 3DS Max wel heel erg veel tutorials beschikbaar. Vooral de tutorials van Lynda zijn heel erg populair, omdat daar ook alle bronbestanden zoals textures en referentieplaatjes bij zitten. Dit soort tutorials hebben flink geholpen bij het modellen van de poort waar ik mee bezig ben geweest. Ik ben gewend om te werken met Photoshop en Flash, maar 3Ds Max heeft wel tien keer zoveel menu’s, opties en tools, dus de tutorials komen op dit gebied erg goed van pas.

Ook deze week is er weer genoeg te doen en meer daarover hoor je volgende week. Tot die tijd kun je dit project ook volgen via FaceBook en Twitter. Hieronder zie je de modellen die ik de afgelopen twee weken heb gemaakt. Vijf ijskristallen waarvan de texture nog moet worden gewijzigd en twee versies van een poort, die later nog deuren krijgt. De versieringen op de tweede versie van de poort zijn onderdelen van de eindbaas, die is gemaakt door het Character-team.

[SCREENSHOTS]

  1.   
    ScarLeg's avatar

    De montages van Motion Capturing blijven geweldig en de assests zien er ook nice uit. Ga zo door, concurrent! 🙂

  2.   
    gimloin's avatar

    ik kijk met een klasgenoot dit filpje
    klasgenoot: en ik maar denken dat die taart in american pie gek was 😕
    ik: ik denk eerder dat hij aan het paardrijden is.
    klasgenoot: ohja 😳
    klas lag dubbel 😀

  3.   
    Majo's avatar

    gimloin schreef, "ik kijk met een klasgenoot dit filpje
    klasgenoot: en ik maar denken dat die taart in american pie gek was 😕
    ik: ik denk eerder dat hij aan het paardrijden is.
    klasgenoot: ohja 😳
    klas lag dubbel 😀 "

    Ik vrees dat je klasgenoot toch gelijk heeft 😉 De motion capture die je bedoelt was de animatie voor als je met een van de pijlen een demon verliefd maakt op een hendel. Doordat het monster de hendel gaat “humpen” wordt er een brug omlaag gehaald, waardoor je weer verder kunt in het level.