Nintendo verdedigt besturing Kid Icarus: Uprising

In maart dit jaar verscheen Kid Icarus: Uprising, een op zichzelf uitstekende 3DS-titel die door zowel critici als de consument lovend ontvangen werd. Toch was bijna iedereen het erover eens dat de game één groot minpunt heeft: de manier waarop het spelletje bestuurd dient te worden is niet om over naar huis te schrijven. Vanwege het ontbreken van een tweede analoge stick moesten spelers vaak gebruikmaken van het touchscreen en dat veroorzaakt al snel pijn in de vingers.

Masahiro Sakurai, de maker van Kid Icarus: Uprising, liet in een interview met de Amerikaanse website IGN weten zich niet te kunnen vinden in deze kritiek: wordt je hand vermoeid tijdens het spelen, dan doe je iets fout. Sakurai vertelt:

If there are players who say that it makes their hand tired, that’s because you’re applying too much force. Try to relax and work on building a rhythm to your control. Place the pen in the middle of the touchscreen; when you’re flicking it, take the pen off the screen as you’re sweeping with it, and stop right there. That’s the basic idea.
Sakurai ziet het als een wonder dat het spel uiteindelijk nog zo eenvoudig te besturen is:
Considering how close to the limit we pushed the 3DS during development, it’s a miracle that we were even able to provide support for left-handed controls at the point of completion. Providing support for independent analog control was something that was technically impossible.
Sommige mensen beweren dat het spel ook ondersteuning zou moeten bieden voor de Circle Pad Pro. Sakurai geeft aan dat dit voor een ongebalanceerde multiplayer zou zorgen:
I think any game needs to provide new experiences and stimulating things to discover, but if we provided run-of-the-mill controls for it, that cuts down on the game’s potential. If a player used to touch screen-based aiming played against someone used to right-analog control, the first player would probably dominate. The speed is on a whole different level.
Om het spel eenvoudiger te besturen en om ervoor te zorgen dat het 3D-effect te allen tijde optimaal te zien is, wordt bij Kid Icarus: Uprising een speciale standaard geleverd. Glenn liet in zijn review weten enthousiast te zijn over dit accessoire.

  1.   
    WesterW's avatar

    Nintendo hoefde zich niet eens te verdedigen: de game bestuurt prima.