Marjoleins ontwikkelblog: Studentengame Erios: Happily Ever After-Life week 2

Het ontwikkelen van games is iets dat veel gamers zouden willen doen, maar waar maar weinigen ook echt de kans voor krijgen. Er zijn echter studies waarbij games een onderdeel zijn van de opleiding en studenten op deze manier de mogelijkheid krijgen om te ervaren hoe het is om zelf te werken aan het maken van een game. In dit wekelijkse blog volgen we een groep studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen die acht weken hebben om hun game, Erios: Happily Ever After-Life, te realiseren. Ik, Marjolein, een van de redacteuren van GamersNET, studeer ook aan de HAN en neem deel aan dit project als lid van het Art-team.

Vergaderingen, vergaderingen…
De tweede week van het project was net zoals de eerste week lekker druk. Maar helaas, ook deze week waren er vrij veel vergaderingen. Het maakt me op zich niet zoveel uit dat het er zoveel zijn, maar deze week was het gewoon wat ongelukkig gepland. Vergaderingen kunnen vaak niet op een of twee dagen worden gepland en als ze op een dag vallen, dan sluiten ze niet lekker aan en heb je maar een uurtje om echt te werken aan bijvoorbeeld je models. Voor aankomende week is dat gelukkig wat beter gepland, gezien er meer mensen waren die hier een beetje gek van werden.

Intro Trouble
Zo ongeveer elke game heeft een introductiefilmpje en dat is, naast het onderzoeken van de architectuurstijl die we gaan gebruiken in het laatste level, een van de dingen waar ik deze week mee bezig ben geweest. Nog niet eens zozeer met het maken ervan, maar uitvogelen hoe we het precies gaan maken. Het idee was aanvankelijk om achtergronden en personages te maken en dit te animeren in Flash. Het filmpje moet uiteindelijk echter een resolutie hebben van 1920×1080 en dan is de kans redelijk groot dat het uiteindelijke filmpje gaat haperen en de audio niet meer in sync is.

Het beste zou dan natuurlijk zijn om een animatie te maken in After Effects, maar UDK kan zonder een bepaalde licentie geen videos afspelen. Een heel gedoe dus, maar uiteindelijk is het via Bink-video gelukt om het toch voor elkaar te krijgen. Daar waren echter wel twee mensen uit het Art-team en een iemand uit het Programming-team voor nodig…

Motion Capture
De game begint ook al steeds meer vorm te krijgen. De eerste modellen van zowel het Art-team als het Character-team zijn af, hoewel ze nog geen animaties of textures hebben. Bij Sound zijn de eerste geluidseffecten al gemaakt en het Level-team is zelfs al bezig met laatste level. Hetgeen waar ik het meest naar uitkijk zijn de beelden van de motion capture-sessie. Het Character-team is namelijk naar Zwolle, waar ze een dag bezig gaan met de motion capturing voor de animaties van de characters. Er zijn zelfs twee mensen van het PR-team mee om alles te filmen voor een Making of-filmpje, waar iedereen in de groep erg benieuwd naar is.

Ook tijd voor lol
Maar ondanks dat we hard werken is er ook genoeg tijd voor ontspanning en lol. Op de vrijdagmiddag sluiten we de week af met een kratje bier en binnen de Art-groep is het zo dat je een mop moet vertellen als je te laat bent. Over de kwaliteit van de grappen zal ik maar niks zeggen, maar het leukste is nog dat ze moeten worden verteld in het Engels, omdat er buitenlandse studenten in het project zitten. De vertaling van een flauwe grap in het Engels is vaak tien keer zo leuk als de oorspronkelijke grap.

Ook deze week is er weer genoeg te doen en meer daarover hoor je volgende week. Tot die tijd kun je dit project ook volgen via FaceBook en Twitter, of de renders en screenshots, gemaakt door verschillende teamleden, hieronder bekijken. De eerste afbeelding is een render van de boog van Cupido, de tweede is een 3DS Max-screenshot van een slinger. In de derde screenshot zie je diezelfde slinger in UDK, voor een test met het toevoegen van bewegende textures op bepaalde delen van het model. Screenshot vier en vijf laten het laatste level in ontwikkeling zien en screenshot zes en zeven laten zien hoe het nu staat met het eerste level. Tot nu toe worden er voor het bouwen van de levels de standaard modellen uit UDK gebruikt, later zullen we onze eigen modellen kunnen implementeren.

[SCREENSHOTS]

  1.   
    Steen's avatar

    Ziet er wel cool uit ^^

  2.   
    Tom's avatar

    Kratten bier en verplichte moppen van laag niveau? Klinkt zeker gezellig, lekker met zo’n groepje. 🙂