Onderzoekers: gewelddadige games niet verantwoordelijk voor massamoord Breivik

Enkele dagen geleden werd bekend dat de Noor Anders Breivik, die 77 mensen om het leven bracht, een jaar lang per dag zestien uur World of Warcraft speelde, daarnaast zei hij ook Call of Duty: Modern Warfare ook wel eens zeventien uur achterelkaar gespeeld te hebben. Meestal zorgen dergelijke uitspraken voor massale claims dat gewelddadige games verboden moeten worden.

Onderzoekers beweren ditmaal echter dat videogames niet de oorzaak zijn van Breivik’s massamoord op het eiland Utoya. Seena Fazel, forensisch psychiater bij de universiteit van Oxford, zegt dat mensen graag een oorzaak willen zien van dergelijke gebeurtenissen. Hierdoor zijn bijvoorbeeld games een gemakkelijke zondebok:

People want an answer for why these thing happen. That’s completely understandable. That’s also why mental illness is often an attractive avenue, because it does seem to provide some sort of answer.
Tore Sinding Bekkedal, die ongedeerd kon ontsnappen uit Utoya, vindt de link met geweldadige games ook onzin. Hij speelt immers, evenals Anders Breivik en vele slachtoffers, games:
I’ve played the same violent video games, and I don’t go around shooting kids. Half the people on Utoeya played that same game … It’s an established part of youth culture.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat het mannelijke geslacht, agressiviteit en ervaringen met huiselijk geweld zorgen voor een verhoogde kans op gewelddadige misdaad. Games blijken hier geen aanleiding toe te geven:
[…] trait aggression, family violence, and male gender were predictive of violent crime, but exposure to violent games was not.
Christopher Chambers, onderzoeker aan de universiteit van Cardiff, onderschrijft dit nog eens. Volgens Chambers is het aannemelijker dat mensen met een honger naar geweld gewelddadige games gaan spelen, dan dat men gewelddadig wordt van een game:
If a person plays violent video games and then commits acts of violence, it doesn’t prove that the video games caused the violence. There could be no link whatsoever, or it might even be the other way round: that the person’s violent tendencies drew them to violent video games in the first place.

  1.   
    NoFearz's avatar

    Waarom wordt de link nooit gelegd met geweldadige films? Natuurlijk zijn er idioten die dergelijke “naspelen”. Maar dat houdt niet in dat games en ook films overal de schuld van moeten krijgen.
    Dit is een lange welles nietes situatie tussen verschillende onderzoeken.

    Daarnaast zijn er mensen die door anderen worden aangetast en zich terugtrekken naar games. De meeste onderzoekers zien dit als de reden. Maar welke is dan de echte reden, de games of de society die dit veroorzaakt heeft.

  2.   
    MitchieB's avatar

    en hier hadden ze een onderzoek voor nodig?

    als mensen agresief worden van games was het niet heel veilig op straat aangezien de helft van de jeugd en volwassenen wel is een gewelddadig spelletje spelen hopelijk houden ze er na dit onderzoek is een keer over op.

  3.   
    mmx's avatar

    Waarom wordt de link nooit gelegd met geweldadige films? Natuurlijk zijn er idioten die dergelijke “naspelen”. Maar dat houdt niet in dat games en ook films overal de schuld van moeten krijgen. Dit is een lange welles nietes situatie tussen verschillende onderzoeken.

    goed gezegd ! Maar ze zoeken gewoon een zondebok voor het gedrag van die idioot .Hebben ze er weleens overnagedacht dat hij wel eens de Nazi documentaires bekeken heeft en daar die tik van te pakken kreeg ?

  4.   
    Petor's avatar

    NoFearz schreef, "Waarom wordt de link nooit gelegd met geweldadige films? Natuurlijk zijn er idioten die dergelijke “naspelen”. Maar dat houdt niet in dat games en ook films overal de schuld van moeten krijgen.
    Dit is een lange welles nietes situatie tussen verschillende onderzoeken.
    Daarnaast zijn er mensen die door anderen worden aangetast en zich terugtrekken naar games. De meeste onderzoekers zien dit als de reden. Maar welke is dan de echte reden, de games of de society die dit veroorzaakt heeft."

    Die discussie zijn in het begin van de film ook gevoerd hoor. De cinema zou vreselijke gevolgen hebben voor de jeugd. Ook in de muziek is het gebeurd, waar sommige bands werden gezien als broeders van Satan. En de kerk wilde vroeger niet dat mensen konden lezen, omdat ze dan vreselijke kennis zouden opbouwen.

    The circle of life is het. Als we een nieuwe vorm van entertainment bedenken zal dat ook weer gebeuren. Het is niet origineel meer. Maar als de eerste wetenschappers gaan opkomen voor gamers, omdat ze zelf ook gamers zijn, dan weet je dat het eind van de vooroordelen in zicht is.

  5.   
    blackname's avatar

    als iedere gamer dit soort dingen doet zou de mensheid zijn uitgestorven.

  6.   
    jessin9731's avatar

    het is maar net hoe beinvloedbaar een persoon is.

  7.   
    dmb97's avatar

    NoFearz schreef, "Waarom wordt de link nooit gelegd met geweldadige films? Natuurlijk zijn er idioten die dergelijke “naspelen”. Maar dat houdt niet in dat games en ook films overal de schuld van moeten krijgen.
    Dit is een lange welles nietes situatie tussen verschillende onderzoeken.
    Daarnaast zijn er mensen die door anderen worden aangetast en zich terugtrekken naar games. De meeste onderzoekers zien dit als de reden. Maar welke is dan de echte reden, de games of de society die dit veroorzaakt heeft."

    Dan ben jij zeker 10 jaar ofzo want 25 jaar geleden was het altijd de rambo en schwarznegger films films die voor het geweld zorgden tegen woordig zijn games populairder dus krijgen die de schuld in de vorige eeuw waren het sommige boeken en over 20 jaar is het weer wat anders.

  8.   
    NoFearz's avatar

    dmb97″][quote=”NoFearz schreef, "Waarom wordt de link nooit gelegd met geweldadige films? Natuurlijk zijn er idioten die dergelijke “naspelen”. Maar dat houdt niet in dat games en ook films overal de schuld van moeten krijgen.
    Dit is een lange welles nietes situatie tussen verschillende onderzoeken.
    Daarnaast zijn er mensen die door anderen worden aangetast en zich terugtrekken naar games. De meeste onderzoekers zien dit als de reden. Maar welke is dan de echte reden, de games of de society die dit veroorzaakt heeft."

    Dan ben jij zeker 10 jaar ofzo want 25 jaar geleden was het altijd de rambo en schwarznegger films films die voor het geweld zorgden tegen woordig zijn games populairder dus krijgen die de schuld in de vorige eeuw waren het sommige boeken en over 20 jaar is het weer wat anders.[/quote]
    20 als je naar mijn profiel had gekeken. Voordat ik oud genoeg was om dat dan op te merken was die tijd al voorbij. Zoals Peter al zei. Er worden steeds nieuwe mediamiddelen gevonden waar wel wat aan op te merken is waar de oudere generatie niet mee opgegroeid is.

  9.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Als hij in de aller eerste plaats helemaal géén toegang had tot automatische wapens was dit ook helemaal niet gebeurd.
    Want wapens zijn voor mij part ook een van de boosdoeners!!

  10.   
    SonyBoy's avatar

    Mensen spelen ook tegenwoordig zo vaak wel eens een spelletje. Het is juist bijna niet voor te stellen dat een moordenaar nooit heeft gegamed. Natuurlijk heb je ook overdreven gevallen van 16 uur per dag, maar tijdens vakanties kom ik zelf er ook wel in de buurt.