Assassin’s Creed’s Raymond: ‘Medium moet volwassen worden’

Jade Raymond, je zult haar vast niet per definitie kennen als het hoofd van het in 2009 opgerichte Ubisoft Toronto, maar wel als producer van de allereerste Assassin’s Creed. De beste dame is momenteel bezig met een nieuwe Splinter Cell, al vindt ze toch nog even tijd om interessante woorden te uiten over de game-industrie.

I really do feel it’s time for our medium to grow up. I think we don’t need to make the equivalent to a Michael Bay flick in order to sell five million copies.
In een interview weet ze immers te vertellen dat het tijd is dat ‘ons’ medium opgroeit, volwassen wordt. Volgens haar vertrouwt de game-industrie teveel op grote Michael Bay-achtige blockbusters en vindt ze dat ontwikkelaars niet het equivalent moeten maken van een Michael Bay-film om vijf miljoen games te kunnen verkopen. Dingen kunnen spannend zijn, een betekenis hebben en tevens belangrijke onderwerpen aanjagen, aldus Raymond. Dit kan ook met een kleiner budget en wellicht met een bescheidener concept.
I think things can be exciting, have meaning and hit important topics, and I’m not the only one that thinks that. There are major franchises trying to have more meaning and be something more interesting. We obviously tried a bit – and I hope it was obvious – to make a story with more meaning and mature themes in Assassin’s Creed.
Ze heeft dit ook met Assassin’s Creed geprobeerd, om een verhaal te creëren met meer betekenis en volwassen thema’s. Raymond zegt dan ook dat ze hier bij Ubisoft Toronto aan werken. Elke vorm van entertainment of kunst kan namelijk een commercieel succes zijn en op hetzelfde moment het publiek inspireren of om over zaken na te denken.

Volgens Jade Raymond hebben games wel meer potentie, omdat naast de narratieve kant ook gameplaymechanieken worden belicht, regels gecreëerd kunnen worden en hier een eigen betekenis aan gegeven kunnen worden. Ze meldt echter dat het niet gemakkelijk is, omdat de basis, of het recept, gebroken moet worden en ze op zoek gaan om nieuwe recepten te vinden. Maar het streven is er.

I think every other entertainment medium or art form does manage to have commercial success and have the viewers or audience think or be inspired. Games, I think, have even more potential than that given that on top of the narrative side we do have all of the gameplay mechanics and we create rule sets from scratch which can have any kind of meaning embedded in them.
Jade Raymond krijgt de kans binnen tien jaar Ubisoft Toronto te hebben uitgebreid tot achthonderd medewerkers. De focus ligt voor nu op Splinter Cell 6, maar de studio zal zich na de release van deze titel gaan inzetten voor een nieuw IP wat het kaliber van Assassin’s Creed moet bereiken.

  1.   
    FishHookz's avatar

    Ik kijk nu al heel erg uit naar de nieuwe Splinter Cell 😮 Hopelijk word het weer een Splinter Cell zoals de oude delen want die waren echt geweldig 😉 Niet dat de laatste slecht was want wat meer vrijheid was ook erg leuk 😆

  2.   
    abc6465465464's avatar

    GN ”Assassin” schreef, "Ik kijk nu al heel erg uit naar de nieuwe Splinter Cell 😮 Hopelijk word het weer een Splinter Cell zoals de oude delen want die waren echt geweldig 😉 Niet dat de laatste slecht was want wat meer vrijheid was ook erg leuk 😆 "

    Klopt, Splinter Cell Conviction was inderdaad een erg goede game met een sterk verhaal, veel vrijheid, hoog niveau van detail en en het speelde erg soepel. Begrijp me dan ook niet verkeerd dat ik het ook zeg: Ik vind de oude splinter cell op sommige punten nog steeds beter. Dus ik hoop dat de nieuwe wat meer van het oude er bij stopt en toch de soepelheid van de nieuwe stijl behoud.