Ondanks het feit dat Team Fortress inmiddels alweer bijna achttien jaar oud is, is de shooter nog steeds een grote bron van inspiratie voor game-ontwikkelaars van tegenwoordig. Veel spellen hebben vandaag de dag elementen die oorspronkelijk afkomstig zijn uit Valve’s meesterwerkje. Zo was Team Fortress in 1997 de eerste die headshots introduceerde, een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit hedendaagse shooters. Guild Wars 2 designers Ben Miller en Jon Peters maakten onlangs in een interview bekend dat ook hun game geïnspireerd is door Team Fortress. Het gaat hier met name om het klassen-systeem:
No-one would tell you that everyone in Team Fortress just does damage. No-one would say a Spy and a Heavy are the same because they both do damage. They’re very different playstyles. They have a very good sense of purpose.Peters liet weten zelf niet graag als een heler te spelen:
I’m the anti-healer person. I don’t hate that people like to play support roles, it’s just that I want that role to be fun. I don’t think there’s any teamwork – what there is is just dependency.Onze Richard mocht onlangs aan de slag met de gesloten beta van Guild Wars 2. Zijn bevindingen lees je in deze preview.