Gamersnet.nl

Harada: Tekken Wii U zal lopen op 60 FPS; maakt slim gebruik van controller

Onlangs sprak Katsuhiro Harada, lead designer van de Tekken-serie, met Nintendo Gamer en daarin onthulde hij een aantal details over de aanstaande Tekken-game op de Wii U. Zo loopt Tekken op 60 frames per seconde, kent de game een indrukwekkende image latency en maakt hij op interessante manieren gebruik van de tablet-controller.

Image latency is de tijd die het duurt voordat een beeld op je televisiescherm wordt overgebracht naar de controller. Harada heeft de Wii U van dichtbij bekeken en ermee gespeeld en hij is erg onder de indruk van de latency-tests.

The speed of the image transmission feature from the screen to the controller is impressive. The first time I saw Wii U, I thought, isn’t the delay longer than one frame? If it is, it’s going to be difficult for fighting games. But when I heard that the latency actually isn’t more than 1/60th second I was really happy.
Ook behandelde Harada het fenomeen refresh rate, ofwel op hoeveel frames per seconde de game draait. De meeste console-games van tegenwoordig draaien op gemiddeld 30 FPS, maar het ontwikkelteam doet er alles aan om de 60 FPS te halen.
In reality most games offer a variable frame rate of no more than 20fps to 40fps. But one of our major objectives will be to fix the frame rate of our game at 60 so it becomes a match about movements and no longer a match about visuals.
Of course, with a frame rate of 30 images per second, we still get very nice visuals, but you can’t compare our 60fps games with those that have low frame rates – we’re taking the fight into an entirely different dimension altogether.
Harada denkt niet dat Nintendo met de Wii U probeert mee te dingen in de race om de best graphics. Volgens hem zal Nintendo juist proberen uit te blinken door middel van de tablet-controller, die erg veel functionaliteiten en mogelijkheden heeft. Zo zal de controller voor Tekken mede gebruikt worden als interactieve strategy guide, die je tijdens het spelen nuttige informatie en tactieken geeft.
I’ve often heard about or seen fighting-game players playing with a strategy guide open at their feet. So it would be useful if we could, for example, distribute an enhanced digital version of the guide that the player could see while playing, and even touch to have a live preview on the main screen.
Ook denkt hij dat je de controller kunt gebruiken als een soort tekentafel, waarop je patronen en ontwerpen kunt maken voor de character customization.

Tekken Wii U werd op de afgelopen E3 aangekondigd, maar sindsdien is er vrijwel niets over bekend. Verwacht wordt dat men meer zal onthullen tijdens de E3 van dit jaar. Nintendo zal dan ook meer informatie geven omtrent hun console, die waarschijnlijk rond kerst uitkomt.