Gamersnet.nl

Capcom: ‘Ontwikkeling voor de PC begint na voltooiing console-versie’

Capcom heeft uitgelegd waarom PC-versies van hun games vrijwel altijd later uitkomen dan hun broertjes op de consoles. Zo zal Street Fighter X Tekken op 9 maart verschijnen voor de Xbox 360 en PlayStation 3, maar duurt het ruim twee maanden langer voordat de PC-versie in de schappen ligt. Ditzelfde is het geval met Resident Evil 6, die op 20 november verkrijgbaar zal zijn voor de consoles en later uit zal komen op de PC. Velen vroegen zich af waarom dit gebeurt en stelden daarom ook deze vraag op het officiële Capcom-forum. Vicepresident Christian Svensson was zo attent om te reageren op deze posts, maar hij hield het kort en gaf niet echt een reden voor de kwestie. Volgens hem start de ontwikkeling op de PC vrijwel altijd als de console-versie bijna of geheel afgerond is.

Quite often, PC development starts when the console development finishes or nearly finishes.

Unless we start sitting on the console code and not releasing it until the PC development is complete (which we can’t do from a business planning perspective), there’s going to continue to be some small gaps, unfortunately.

Svensson zegt dat men probeert het tijdsverschil tussen de releases van de verschillende versies zo klein mogelijk te houden. In sommige gevallen is het Capcom zelfs gelukt om ze tegelijk uit te brengen. Hierbij moet je denken aan titels als Dark Void, Bionic Commando, MotoGP, Dead Rising 2 en diens uitbreiding Off the Record.
Oh, and Arcade Edition was shipped on PC within one week of the console retail release (which I’d consider pretty much simultaneous).