Remedy: Alan Wake zal nooit op de PlayStation verschijnen

Onlangs sprak Eurogamer met ontwikkelaar Remedy, bekend van de psychologische thriller Alan Wake, en had het daarin over het vaak besproken Alan Wake 2. Onder andere werd behandeld wanneer de game uit zal komen en of hij zal verschijnen op de console van Sony. De interviewer viel meteen met de deur in huis en vroeg of er op dit moment een team bezig is met Alan Wake 2, of dat men er in ieder geval over nadacht. Oskari Hakkinen van Remedy zei hierop dat men tijdens de ontwikkeling van Alan Wake al bezig was met een eventueel vervolg.

Ze wilden niet in dezelfde valkuil vallen als ze hadden gedaan met Max Payne: niet weten wat je met het vervolg aan moet. Omdat Max Payne in eerste instantie bedoeld was als game die nooit een vervolg zou kennen, creëerde men een verhaal dat geen rekening hield met een mogelijke opvolger. Toen de ontwikkelaar begon met Alan Wake werd het verhaal zo uitgestippeld dat er later gemakkelijk meer bij kon worden bedacht.

When we made Max Payne, we never knew it was going to be a success. We were just young people in a basement creating a video game that became massive. We were shocked by people tapping us on the back at E3 and saying: ‘You’ve done something amazing. Do you realise what you’ve done?’ Everyone’s like: ‘No. What have we done?’ It’s like: ‘You’ve created this amazing game.

On Max Payne 1 Sam (Lake, creative director, red.) killed off all the characters. So it was a problem starting Max Payne 2 because we never knew we were going to make a sequel. We never thought about it. Sam never wrote the story like that. He wrote one game. The only reason why Mona Sax survived when the lift door closed is because one of the partners we were working with on the graphic novel, she was like: ‘Don’t kill Mona!’ So we changed it so you didn’t explicitly see she died. Fortunately, that’s why Mona played such a big role in Max Payne 2.

For Alan Wake, we planned a little bit more ahead. So with the story Sam had already created the fiction from the get-go to be something larger than just one game. He created it with a whole franchise and a whole universe in mind. Even Night Springs was something he had already thought about – a fiction within a fiction. So it came quite naturally for him to know the fit for American Nightmare.

It’s a lot more thought out than Max Payne ever was, but at the same time we’ve got nothing to announce.

Helaas bevestigde Hakkinen niets omtrent Alan Wake 2. Geruchten gaan de ronde dat de game wordt ontwikkeld voor de volgende Xbox, die misschien wordt aangekondigd tijdens de E3 van dit jaar. Wel zei hij dat de productie van Alan Wake 2 minder lang zal duren dan zijn voorganger. Dit komt vooral omdat de basis van de game er al staat, wat Remedy vijf jaar ontwikkeling scheelt. Daarnaast durfde Hakkinen geen uitspraken te doen over de volgende Xbox.
Development wise, five years is developing an engine, the tech, the tools, all of the things you need to do to do a story, a character, other NPC characters and so forth. Once those things are done it’s a lot easier. We’re seeing it already with American Nightmare, which was only eight months of development, and we completely changed the setting. It’s in Arizona now. It’s not in the Pacific Northwest.

So without recycling much of anything we did it in eight months, because a lot of the things were already locked down. It’s a lot easier when you’ve got a team that knows what they’re doing and it’s about a franchise they know.

The answer is, if we were to do a sequel to Alan Wake, it certainly is a much quicker and easier development cycle than the original Alan Wake, because the engine is created for the game. The overall fiction and the universe is already created.

Alan Wake kwam in 2010 exclusief uit voor de Xbox 360. Deze week zal de game na bijna twee jaar ook voor de PC verschijnen. Alan Wake’s American Nightmare is exclusief verkrijgbaar via Xbox Live Arcade. Hieruit blijkt dus dat Remedy de PlayStation 3 bij lange na niet heeft omarmd en Hakkinnen zegt dat dat ook nog wel even zo zal blijven.
I know you’re never going to see Alan Wake or Alan Wake’s American Nightmare on PlayStation. Those are Xbox exclusives.
Deze uitspraken werden nog maar eens bevestigd toen werd gevraagd of Alan Wake 2 multiplatform zal zijn.
With all honesty, there are absolutely no plans for that at the moment. I’m not going to say never, but at the same time I’ll say there are no plans. There are no conversations and no plans going on for multi-platform.

  1.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Des te meer voor mij een reden om ook een ‘Next XBOX’ aan te schaffen, net zoals de exclusieve topper Halo.
    En een ‘Next Playstation’ exclusief voor Killzone en Grand Tourismo. Nog wel meer, maar sommige games moet ik als gaming liefhebber echt gespeeld hebben. Ik wil gewoon dat niet missen… Ook al kost het een paar duiten, het verrijkt je gamerslevenservaring. 😆

  2.   
    firehopper211's avatar

    Ze zijn natuurlijk ook gewend om voor één platform te werken inplaats van het over elk platform te verspreiden, dat zou anders de eerste Alan Wake nog meer jaren ontwikkel tijd hebben gekost en ze zitten nu ook vast aan Xbox exclusieviteit en daar houden ze zich daar ook voorlopig aan. 😉

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    Wel jammer niet bij Sony ik heb beide consoles maar ja voor de gene die er 1 maar hebben.

  4.   
    JonsoN's avatar

    Remedy: Alan Wake zal nooit op de Playstation verschijen

    Hieruit blijkt dus dat Remedy de PlayStation 3 bij lange na niet heeft omarmd en Hakkinnen zegt dat dat ook nog wel even zo zal blijven

    ?!