Gamersnet.nl

Fast Forward 2012: I Am Alive


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer ontzettend veel nieuwe games verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en werpt Tom een kritische blik op I Am Alive, een game die sinds de onthulling al veel lofzang ontving, maar al jaren op de achtergrond is gebleven.In de zomer van 2008 verscheen de eerste trailer van I Am Alive. De epische, cinematische trailer wist veel fans te vergaren, maar op een onbegrijpelijke manier verdween de game uit de schijnwerpers. Maandenlang hoorden we niks meer van de survival game en I Am Alive werd op den duur ook tot ‘dood’ verklaard. Wat moeite met marketing, een wisseling van ontwikkelaars en een hele poos later komt de game nu toch eindelijk uit.

Metropool met de grond gelijk gemaakt
In I Am Alive neemt de speler de rol van Adam op zich. Adam is een normale man, met een normale, baan en gezin in een normaal Chicago. Totdat plots de dag aanbreekt waarop de hel losbreekt. Heel Chicago wordt door een serie hevige aardbevingen verwoest tot één grote hoop puin. Adam is een van de weinigen die weet te overleven. Aan jou als speler de taak om Adam veilig naar zijn verloren vrouw en dochter toe te brengen.

Toch, dat is moeilijker dan het lijkt. Chicago is immers een immens metropool en nu alles verwoest is, zal het lastig zijn zomaar terug te keren naar je nederige stulpje, daar onder de meters puin. Zomaar er naartoe wandelen gaat om ieder geval niet, aangezien sommige wijken in de stad door de dichte stofwolken haast onbegaanbaar zijn geworden. Mensen die je willen helpen, zijn er helaas ook niet al te veel. De gewonden zijn hulpeloos en immobiel, de reddingsdiensten buiten dienst en jawel hoor, de andere overlevenden zijn gewelddadig op jacht naar hetgeen wat schaars is in de verwoeste stad: water en voedsel.

Overleven in de puin
Om te overleven zul je op zoek moeten naar schuilplekken, nuttig gereedschap, voedsel en, niet te vergeten: wapens. In diverse trailers zien we Adam zichzelf verdedigen met een pijl en boog terwijl hij zo hoog mogelijk probeert te klimmen. Dit soort scenario’s maken de term ‘concrete jungle’ hier bijzonder juist geplaatst. In I Am Alive ben je voornamelijk bezig met het verkennen van de stad op een manier die geïnspireerd lijkt door Assassin’s Creed of Splinter Cell: voorzichtig omhoog klauteren en de juiste, tactische beslissingen nemen zijn een must.

In deze jungle zal het moeilijk zijn om je eigen menselijkheid te bewaren. Overal in de stad schakelen overlevenden namelijk over op hun drang om te overleven, wat soms nare gevolgen kan hebben. Oud-collega’s van je aarzelen bijvoorbeeld nog geen moment om je af te maken voor het flesje water dat je bij je hebt. Sta jij dan klaar om een gewonde man je restjes eten te geven? Of sla je hem dan neer en pak je het mes wat hij bij zich heeft? Of misschien lijkt het wel slim om een eerlijke ruil aan te gaan?

De keuze is aan jou. Wees liefdadig als dat je zint, zolang je maar in je achterhoofd houd dat ook jij moet overleven.

[SCREENSHOTS]

Morsdood, springlevend
De gameplay van I Am Alive lijkt dus een sterke eigenschap van de game te worden. Het door overlevingsinstinct gedreven avontuur bevat tal van mogelijkheden voor de ontwikkelaar om ons gamers te voorzien van een geweldige ervaring. De vraag is echter eerder of dit ook wel gerealiseerd kan worden. Doordat de game al zo lang in productie is en tal van problemen opgelopen heeft tijdens het proces, lijkt het wel alsof de ontwikkeling heeft stilgestaan.

Van 2008 tot 2010 heeft Darkworks aan I Am Alive gewerkt, maar omdat de studio tijdsproblemen kreeg en dit niet geregeld kon krijgen met uitgever Ubisoft, werd de productie overhandigt aan de studio van Ubisoft Shanghai. Een opvallende keuze, die misschien wel heel verkeerd uit zou kunnen pakken. Wanneer is de laatste keer dat jij een onafgemaakt project overhandigde aan iemand anders, opdat die persoon het af moet maken?

Is I Am Alive nu levend of dood?

Voorlopige conclusie
I Am Alive is al sinds de onthulling van de game een ontzettend interessant project geweest. De survivalgerichte gameplay en de setting in een verwoest Chicago kan erg leuk uitpakken. Het feit echter dat de game al zo schrikbarend lang in productie is en dat nota bene de game een verandering in ontwikkelstudio heeft gehad, dat schept niet erg veel vertrouwen. Grafisch oogt het lichtelijk outdated, wat ons doet afvragen of de gameplay wel goed verzorgd is.

Toch, de game zou opvallend goed uit kunnen pakken. Gamers als ik vallen als een blok voor post-apocalyptische wereld, het ‘I Am Legend’-sfeertje en de rauwe survival gameplay. Dit is een game die we in de gaten moeten houden, van welke ontwikkelaar hij ook maar afkomstig is.