2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer ontzettend veel nieuwe games verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag kijkt Jonah naar het viertal in de nieuwe Brothers in Arms.Brothers in Arms hebben we altijd gekend als een tactische, diepgaande shooter-serie, die zich uitstekend wist te onderscheiden van zijn concurrenten binnen het genre. De laatste uiting binnen de reeks, Hell’s Highway, dateert alweer uit 2008, dus het was geen verrassing dat Gearbox een nieuw deel onthulde op de E3 2011. Dat het een voor vier spelers bestemde coöperatieve shooter zou worden, zag niemand aankomen…
Heb vertrouwen!
Ik begrijp de frustratie van de vele fans die liever een traditioneel vervolg hadden gewild, maar ik ben, als fan zijnde, wel blij met de omwenteling. Laten we namelijk niet vergeten dat de game afkomstig is van de studio die verantwoordelijk is voor Borderlands. Furious 4 haalt zijn inspiratie uit de zojuist genoemde game en biedt eveneens RPG-elementen.
Dit betekent niet dat we te maken hebben met een simpele kloon, integendeel zelfs, want de game stuurt het knotsgekke viertal achter Hitler zelf aan en biedt een unieke ervaring. We hebben wederom te maken met de Tweede Wereldoorlog, maar Gearbox belooft ons een bijzondere twist op het traditionele verhaal.
Een knotsgek viertal
Het viertal waarmee we aan de slag mogen, bestaat uit de indiaan Chok, de gespierde Montana, de Texaan Crockett en de Ierse Stitch. Ze hebben allemaal unieke eigenschappen, kortom, iedere speler kan een eigen rol vervullen. We hebben dusver helaas nog geen gameplay mogen zien, dus hoe we precies aan de slag mogen, blijft voorlopig nog een mysterie.
Voorlopige conclusie
Beschouw Brothers in Arms: Furious 4 niet als het volgende deel binnen de serie, maar als een experimentele spin-off die barst van de potentie. De invloed van Borderlands valt te merken en dat is wat mij betreft prima. Coöperatieve games zijn namelijk behoorlijk zeldzaam tegenwoordig, dus ik moedig dergelijke projecten alleen maar aan.