Fast Forward 2012: XCOM


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. Vele nieuwe games kunnen we weer verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag vertelt Wouter over de mysterieuze game XCOM.

We bevinden ons in het jaar 1962 en de wereld wordt geteisterd door buitenaardse gevaren. Niemand is meer veilig, buitenaardse wezens hebben de uiterst angstaanjagende mogelijkheid om willekeurige individuen te vermoorden, om vervolgens zich voor te doen als de exacte kloon van het slachtoffer. In feite vecht je dus tegen aliens, in de vorm van mensen. Jij stapt in de schoenen van FBI-agent William Carter. Of ik denk dat hij deze game tot een succes ga brengen lees je in deze Fast Forward van XCOM.

Het gebruikelijke heldenverhaal
De game wordt in elkaar geknutselt door 2k Marin, de developer die ook Bioshock 2 ontworpen heeft. Het is dan ook te zien aan screenshots en trailers, dat de game een zelfde soort grimmig sfeertje probeert te creëren. Deze sfeer wordt vooral door de buitenaardse wezens naar voren gebracht. Je kunt ze vergelijken met een opgeblazen, spetterende olievlek die vanuit alle hoeken en gaten verschijnen om het leven van de mensheid zuur te maken. Sterker nog, de complete mensheid te verwoesten. Dit alles moet uiteraard voorkomen worden en daarvoor word jij ingeschakeld. Zoals eerder vermeld, verlaat je je veilige stek achter je console en kruip je in de huid van William Carter. Aan jou de taak om heldhaftige daden te verrichten en de Verenigde Staten, want daar speelt XCOM zich af, te redden van de ondergang.

XCOM is een tactical first person shooter. Dit betekent dat je niet alleen Rambo-stijl de buitenaardse wezens mag trakteren op lood, er moeten namelijk ook tactische beslissingen gemaakt worden. Deze voer je door met een door jou uitgekozen groep mede FBI-agenten. Elke agent heeft verschillende vaardigheden en wil je de missies zo goed mogelijk voltooien, zul je deze tot het uiterste moeten benutten. Teammaten worden echter niet zomaar in je schoenen geschoven, je zult ze eerste moeten rekruteren. Jij en je team gaan aliens en soortgelijke wezens te lijf in een hoofdverhaallijn en verschillende optionele missies die je weer andere taken laat oplossen. Dit alles klinkt misschien een beetje cliché en dat zou het ook goed kunnen zijn. Veel details zijn overigens nog niet onthuld, hopelijk komt 2k Marin nog nog met een verrassing komen.

[SCREENSHOTS]
Vernieuwend op een aparte manier
Wat ik hierboven vertelde, wordt lichtelijk ontkracht door iets wat we nog niet hebben gezien in een game, namelijk Time Units. Deze units zijn te spenderen aan speciale vaardigheden van je groep agenten die je vergezellen in de strijd tegen het kwaad. De ene vaardigheid vereist meer Time Units dan andere en dit zet je tijdens het vechten aan het denken. Geef je je kameraden een tijdelijk kogelwerend schild, of spendeer je de Time Units liever aan persoonlijke vaardigheden? Dit onderscheidt XCOM van de reguliere first person shooters, waar het voornamelijk draait om het er op los te raggen en je zo een weg te banen door de campagne.

Deze mix van RPG en FPS is niet het enige wat vernieuwend is aan XCOM, 2K Marin heeft nog wat anders voor ons in petto. Je krijgt de mogelijkheid om de vaardigheden van je buitenaardse vijanden te leren en ze een koekje van eigen deeg te geven. Hoe gaat dit allemaal in z’n werk? Stel je voor dat een groep vijanden hulp krijgt van een stationair machinegeweer. Als je het machinegeweer genoeg beschadigt, kan je (nu komt het) de turret ‘vangen’ om deze vervolgens te verstoppen in een bal en het later tegen je vijanden te gebruiken. Waarschijnlijk denk je precies hetzelfde als ik; Pokémon. Dit is alleen nog niet alles, je kunt alle gevangen buitenaardse voorwerpen uit elkaar halen en verschillende onderdelen eruit vissen en ook weer gebruiken voor andere doeleinden.

Voorlopige conclusie
Ik ben eerlijk gezegd na het schrijven van deze Fast Forward vrij nieuwsgierig geworden naar de uiteindelijke game. Ik hoop dat het niet bij de genoemde vernieuwingen blijft en dat 2K Marin nog meer coole features achter de hand heeft. Helaas schiet XCOM nog wat te kort op grafisch gebied, want de omgevingen, personages en vijanden zien er nog vrij eenvoudig uit. Dit heeft misschien te maken met dat de game in eerste instantie al in 2011 zou verschijnen. Voor zo ver bekend is er ook niet veel afwisseling te vinden in XCOM en zal het verhaal vrij scripted zijn. Ondanks deze voorlopige minpuntjes kijk ik uit naar deze titel, die in maart 2012 verschijnt voor Xbox 360, Playstation 3 en PC.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren