Fast Forward 2012: Starhawk


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer ontzettend veel nieuwe games verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag gaat Daniël, net als André Kuipers, in zijn spacesuit op weg naar de ruimte. Niet om te onderzoeken en wat te relaxen, nee, om te strijden in een van de heetste online multiplayers, sinds Warhawk.

De mensheid gaat van het aardse richting de ruimte, dat is het imago van Starhawk, de spirituele opvolger van een van de beste multiplayer games van de PlayStation 3, Warhawk. Sinds 2007 heeft ontwikkelaar Lightbox Interactive een aardig plakkaat aan fans verworven, die na al die jaren vast snakken naar een nieuwe multiplayer-ervaring. Ook ik, die op de Gamescom al aan de gang mocht met Starhawk, zoek mijn adem naar een mogelijkheid om online mijn soldiersuit aan te trekken en talloze dogfights te houden. Dit is ruimtereizen met een vleugje extra spanning.

Een Outcast
We mogen hopen dat Lightbox zijn zinnen zet op de multiplayer en inmiddels een dermate groot team bevat dat genoeg tijd krijgt voor de game, want waar Warhawk een ware multiplayer game was, zal Starhawk ook een singleplayer kennen. Het bedrijf wil vast meer publiek bereiken, maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de online-kwaliteit van deze semiopvolger. In het verhaal van Starhawk is de protagonist Emmet Graves, een verstoteling. Dit nadat Rift-energie hem heeft veranderd in een mutant en nu is hij een Outcast. Hij is nergens en niemand in het universum rondom de planeet Dust en daarom strijdt hij als huursoldaat tegen andere Outcast-mutanten.

Rift wordt gezien als het ruilmiddel op de planeet Dust, dus het is erg gewild. Hier wordt dan ook om gevochten en Graves moet verscheidene Rift-pilaren beschermen en vijanden weren. Dit is mogelijk met een uitgebreider arsenaal aan wapens en ander materiaal dan in Warhawk het geval was. Door middel van ‘drop pods’, die je betaalt met verdiende Rift-energie, vallen complete constructies uit de lucht met de meest uiteenlopende gebruiksvoorwerpen. Selecteer een mech, bouw turrets, drop een buggy of andere rijdende voertuigen, of zet uiteraard een Hawk klaar voor jezelf of je teammaten.

[SCREENSHOTS]
Multi-community
De eerder geschreven tekst legt uit wat je kunt verwachten in de singleplayer, maar dit alles wordt natuurlijk ook klaargestoomd voor de online ervaring. Op verschillende soorten maps kun je jouw vijanden namelijk bevechten met mechs, waarvan sommigen in vliegtuigen, de Hawks, kunnen transformeren. Daarnaast kun je jouw territorium beschermen met afweergeschut, de eerdergenoemde voertuigen en vele wapens. Lightbox heeft ons beloofd dat Starhawk veel meer mogelijkheden zal krijgen dan zijn voorganger en de ruimte is uiteraard geschikt om dogfights nog veel vette te maken.

Groundmaps zorgen niet alleen voor soldaten op de grond, maar hier kun je ook met Hawks elkaar achtervolgen en de gevechten herbeleven als in Warhawk. Tevens zullen er speciale spacemaps beschikbaar worden gesteld, die volledig zullen draaien om deze dogfights. Als het weer zo lekker speelt, dan zullen de mappen in de ruimte uitermate populair worden.

Online moet in ieder geval veel aandacht krijgen, want de functionaliteiten zijn volgens Lightbox gunstig voor echte online spelers. Clan support is beter geworden, want clans kunnen groter zijn, er zijn verschillende rangen en er komen nieuwsborden, kalenders en het creëren van toernooien is een piece of cake. Ook kunnen spelers het uiterlijk van hun personage volledig aanpassen; dit is in mindere mate mogelijk met voertuigen.

Voorlopig
De speelsessie van Keulen zit nog in de herinneringen en ik heb veel zin in de bèta. Starhawk voelde al goed en als de game een stuk sterker wordt dan Warhawk, dan zal de groep fans alleen maar toenemen. We weten nog niet heel veel van de game, maar de singleplayer moet meer mensen aantrekken en dat de multiplayer aandacht krijgt en gebruiksvriendelijk wordt voor clans, dat is wel duidelijk. Kom maar op met die dogfights!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren