Fast Forward 2012: Tomb Raider


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. Vele nieuwe games kunnen we weer verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag werpt Tom vandaag een blik op de ‘nieuwe’ Lara Croft in Tomb Raider!

Jarenlang hét boegbeeld van gaming: de beeldschone schattenjaagster Tomb Raider. Met haar prachtige bruine lokken en atletische lichaam verovert ze al sinds 1996 niet alleen oudheidkundige artefacten maar ook de harten van talloze gamers.

Toch hebben we de ‘echte’ Lara nooit gezien. Hoe is ze überhaupt ooit begonnen met dit werk en wat gaat er eigenlijk allemaal om in haar hoofdje, onder die bruine lokken? Deze vragen worden onder meer beantwoord in de compleet vernieuwde, gevoeligere game genaamd Tomb Raider.

Emotionele achtbaan
Niet langer gaat het over de grootte van haar voorgevel of haar spreekwoordelijke bos hout voor de deur, de nieuwe Tomb Raider heeft namelijk een pittig serieus tintje gekregen. Lara is namelijk gestrand op een verafgelegen, gevaarlijk eiland nadat haar schip in een storm is gekomen. Onze heldin is zielsalleen en heeft een beperkte voorraad voedsel en overlevingsmiddelen. Aan ons gamers ditmaal de taak om de overstuurde Lara het juiste pad te laten nemen en koste wat kost in leven te laten. Vaak genoeg zul je Lara dus ook in een emotionele bui zien, denkend dat ze het niet meer aankan op het eiland of dat haar wonden te hevig zijn en dat ze dus zal sterven.

Op deze manier worden we wel nauwer verbonden met het aloude boegbeeld van gaming. We gaan Lara op een andere manier zien, een realistischere manier nota bene. Lara gaat door het stof voor haar overleving en wij leven met haar mee. Deze empathie zal grotendeels voortkomen uit de moeilijke situaties in de vorm van van quick time events en cutscenes. Janken zullen we!

[SCREENSHOTS]

Survival instinct
Maar misschien worden het juist wel de cutscenes en quick time events waar we wat ziek van gaan worden. Even geleden werd namelijk nog bekend dat de game wel zwaar leunt op deze stijl van gamen en dat kan tegen gaan vallen. Natuurlijk staan we als gamers open voor een vernieuwde Lara, zolang dat maar niet ten kosten gaat van de avontuurlijke gameplay waar de Tomb Raider serie bekend om staat. We willen natuurlijk niet dat de nieuwe Tomb Raider later ‘Heavy Rain meets Lost’ blijkt te zijn. We willen toch allemaal ook weer klimmen en klauteren met deze nieuwe Lara?

Gelukkig hoeven we niet al te veel te vrezen, want Crystal Dynamics weet ons ook te voorzien van een stevige survival-gedreven gameplay. Zo zou het mogelijk zijn om te free-roamen op het eiland en tijdens je verkenning ook gebruik te maken van Lara’s survival instinct. Verschillende voorwerpen en paden in de game kunnen oplichten, waardoor de gamer Lara op de juiste manier door puzzels of gevaarlijk terrein kan leiden. Dit klinkt sowieso al stukken meer als de echte Tomb Raider gameplay en ik hoop daarom ook dat de game voor het grootste deel bestaat uit platformen, puzzelen en survivallen in plaats van zwakke quick time events.

Voorlopige conclusie
De nieuwe Lara, de serieuze setting en de emotionele achtbaan klinken als muziek in de oren: voor het eerst maken we kennis met de echte Lara Croft. Toch, het feit dat de game veelvoudig gebruik gaat maken van quick time events en cutscenes kan fout uitpakken. Ik persoonlijk hoop dat de free-roam survival de overhand krijgt in de game, maar wie weet pakt het anders uit en wordt de game toch te veel gedreven door de beruchte, gescripte quick time events. We moeten hoognodig meer te zien krijgen van Tomb Raider!

Tomb Raider verschijnt in 2012.

  1.   
    Glennus's avatar

    Ik kan niet wachten op deze game.

  2.   
    tijn80's avatar

    Die laatste Tombraider vond ik echt bagger, maar dit lijkt me potentieel hebben om de beste uit de reeks te worden.

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Die laatste Tombraider vond ik echt bagger, maar dit lijkt me potentieel hebben om de beste uit de reeks te worden."

    De laatste was een mini spel die je kon downloaden werd ook aan gegeven had niks met tomb raider te maken, Maar de gewone laatste versie die je kon kopen in de winkel was wel goed.
    Maar op deze kan ik ook niet wachten 😀