Gamersnet.nl

Fast Forward 2012: Guild Wars 2


Guild Wars is mijn lust en mijn leven. Deze uitspraak is natuurlijk wat overdreven, maar dat ik fan ben van deze MMORPG stop ik niet onder stoelen of banken. Ik kijk dus ook erg uit naar Guild Wars 2. In deze Fast Forward ga ik deze immense game en mijn liefde voor het spel in een kleine stuk tekst samenvatten. Het was een moeilijke opgave, maar ik hoop jullie te kunnen overtuigen van de magie die Guild Wars heeft te bieden.

Schoppen tegen conventies
Het begin van Guild Wars 2 is redelijk normaal. Maak een karakter, kies een ras en kies een professie. Na een kort laadscherm is het echter over met de standaarden van de MMO-wereld. Je komt terecht in een game die tegen alle conventies aanschopt en het genre flink overhoop haalt. Vechten, omgevingen, opdrachten, verhalen en alles daar omheen is dynamisch en vanaf de basis opnieuw verzonnen. In ieder geval dat is het doel dat ontwikkelaar ArenaNet voor ogen heeft. De ontwikkelaar is elf jaar geleden opgericht met het doel te innoveren en dat is wat ze doen. Geen MMO uit duizenden, maar een MMO die het genre van een hele andere kant bekijkt.

Neem bijvoorbeeld het feit dat verhalen van spelers door veel keuzes grondig te personaliseren zijn. Jouw keuze om een bepaald ras te helpen kan bij andere rassen totaal niet in de smaak vallen en uiteindelijk voor een heel andere wending van het verhaal zorgen. Jij zult een ander verhaal meemaken dan bijvoorbeeld je vrienden. Hoewel je beide een andere beleving hebt kun je toch samen door het spel heen wandelen en epische gevechten meemaken. Natuurlijk is er wel een hoofdlijn. De wereld van Tyria, 250 jaar na de eerste Guild Wars-delen, is namelijk in gevaar. De Elder Dragons zijn opgestaan en bedreigen al het leven op dit continent. Het staat vast dat jij een grote rol bij het stoppen van de ondergang gaat spelen, maar hoe je dit gaat doen beslis je zelf.

[SCREENSHOTS]
Nog veel meer te bieden
Dit klinkt misschien nog niet super vernieuwend, maar Guild Wars 2 heeft nog veel meer te bieden. Een wereld waar jouw acties ook daadwerkelijk effect hebben, een klasse-systeem dat alle standaarden van het MMO-genre negeert en ontzettend dynamische combat zijn hier goede voorbeelden van. Bewegen tijdens gevechten is erg belangrijk, samenwerken is zeer effectief en je zal nooit verplicht één bepaalde rol, bijvoorbeeld healer, op moeten pakken. Het zijn allemaal punten waar de rest van de MMO meute weinig tot niets aan doet. Oh ja, het hele spel is na het aankoop bedrag van de winkel verder gewoon gratis speelbaar. Geen hoge maandelijkse bedragen of grote focus op micropayments. Ook dit is iets waarmee ArenaNet een dikke vinger naar het MMO-genre laat zien.

Dan is er nog de PVP, want ook daar gaat Guild Wars 2 alles over de kop gooien. Over het algemeen zijn er twee soorten PVP in Guild Wars 2. Er zijn gestructureerde gevechten met zorgvuldig samengestelde teams. Doe mee met toernooien of vecht een geschil uit tegen een andere guild. Er is ook nog de World vs. World vs. World. Een uniek en grootschalig gevecht, waar drie werelden/servers twee weken lang met honderden tegelijk om de victorie vechten. PVP op deze grootschalige vorm hebben we nog nooit eerder gezien en gaat mij persoonlijk vele honderden uren van mijn leven kosten.

Conclusie
Zoals je leest raak ik in niet over Guild Wars 2 uitgesproken ik heb hier kort enkele zeer vette en unieke features van het spel benoemt, maar er is nog zoveel meer te zeggen. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat dit geen standaard MMO gaat worden en dat is iets wat het genre nodig heeft. Te lang hebben MMO’s elkaar nageaapt, maar Guild Wars 2 neemt bruut en zonder om te kijken een andere afslag. Wat tot nu toe een geweldig mooie weg lijkt te zijn. Of Guild Wars 2 echt in 2012 zal verschijnen is nog niet 100% zeker, maar de béta zal toch echt volgend jaar van start gaan. Hou Guild Wars 2 goed in de gaten, zeker als je al een tijdje klaar bent met de huidige MMO’s. Bekijk ook nog eens de onderstaande video, die duidelijk laat zien wat ArenaNet voor ogen heeft.