The Witcher 2 meer dan 4,5 miljoen keer illegaal gedownload, aldus CD Projekt

Tijdens een interview met PC Gamer wist Marcin Iwinski, president van CD Projekt, te vertellen dat The Witcher 2 meer dan 4,5 miljoen keer illegaal gedownload zou zijn. Dit gegeven heeft zijn bedrijf bij elkaar verzameld aan de hand van het aantal downloads op allerlei torrentsites, maar het is een ruwe schatting te noemen, want een precies aantal is gewoonweg niet te geven.

I was checking regularly the number of concurrent downloads on torrent aggregating sites, and for the first six to eight weeks there was around 20-30k people downloading it at the same time.

Let’s take 20k as the average and let’s take six weeks. The game is 14GB, so let’s assume that on an average not-too-fast connection it will be six hours of download. Six weeks is 56 days, which equals to 1344 hours; and with six hours of average download time to get the game it would give us 224 downloads, then let’s multiply it by 20k simultaneous downloaders.

The result is roughly 4.5 million illegal downloads. This is only an estimation, and I would say that’s rather on the optimistic side of things; as of today we have sold over one million legal copies, so having only 4.5-5 illegal copies for each legal one would be not a bad ratio. The reality is probably way worse.

Ondanks het grote aantal downloads blijft CD Projekt trouw aan haar anti-DRM-beleid, want het gebruik van DRM kost veel moeite en het is nadelig voor de eerlijke consument. In plaats van met DRM gaat men de strijd aan tegen piraterij door extra content te bieden voor degenen die de game daadwerkelijk kopen, zoals een soundtrack, boeken, walkthroughs en meer.
DRM does not work, because no matter how hard a company tries to protect its product, it will be cracked in no time and isn’t worth the pain and difficulty it causes legal gamers.

From the very beginning our main competitors on the market were pirates. We of course experimented with all available DRM and copy protection, but frankly nothing worked. Whatever we used was cracked within a day or two, massively copied and immediately available on the streets for a fraction of our price.

We did not give up, but came up with new strategy: we started offering high value with the product – like enhancing the game with additional collectors’ items like soundtracks, making-of DVDs, books, walkthroughs, etc.

This, together with a long process of educating local gamers about why it makes sense to actually buy games legally, worked. And today, we have a reasonably healthy games market.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    En dan heb je natuurlijk nog mensen zoals ik die hem downloaden en vervolgens kopen omdat er geen Demo beschikbaar is (of natuurlijk omdat ik te lui was om er een te zoeken).

  2.   
    Jonah's avatar

    Het komt inderdaad veelvuldig voor dat gebruikers de game eerst downloaden, om simpelweg te testen hoe goed de game is geoptimaliseerd. Ik denk dat ruwweg 15-20% van alle downloaders de game uiteindelijk kopen.

  3.   
    dmb97's avatar

    Als een ontwikkelaar het verdiend dat je hun game koopt is het CD PROJECT wel gratis dlc patches met extra content ze benaardelen de gamers niet met kut drm naar 2 weken was de drm weg en namco bandai was daar helemaal niet blij mee ze dreigden zelfs met een rechtzaak tegen cd project en ze luisteren naar hun klanten ga zou door op naar de witcher 3 😉

  4.   
    Neolite's avatar

    Het is helemaal niet meer reëel om bij een dergelijke titel te verwachten dat de verkopen de downloads zullen overtreffen. Aangezien we overspoeld worden met AAA-titels vallen dit soort games vaak buiten de boot en heeft het, het met 1 miljoen verkopen nog goed gedaan.

  5.   
    Hitman047's avatar

    Jonah schreef, "Het komt inderdaad veelvuldig voor dat gebruikers de game eerst downloaden, om simpelweg te testen hoe goed de game is geoptimaliseerd. Ik denk dat ruwweg 15-20% van alle downloaders de game uiteindelijk kopen."

    In dit geval wel, maar over het algemeen zijn dat er veel minder. Bohemia maakte laatst bekend dat er voor iedere 3 mensen die legaal de MP van Arma 2 spelen, er 100 zijn die dat illigaal proberen. Tel daarbij op dat The Witcher een pure SP-game is.

    Echter, een gezonde hekel aan DRM, het aanbieden van vele extra’s (een gewone ‘kale’ editie van The Witcher 2 was niet te krijgen, je kreeg of veel of redelijk veel extra’s) en gratis DLC, maken in dit geval die zeer nette 1 op 5 ratio. Dat kunnen niet veel ontwikkelaars van hun game zeggen. 😉

  6.   
    timishier's avatar

    als deel 1 veel gedownload is en mensen vinden het een heel leuk spel en vertellen het dan weer door is de kans groot dat deze mensen een deel 2 of in dit geval 3 gaan kopen waneer dit uitkomt (mits het genoeg vernuwend is natuurlijk) 😉

  7.   
    Tha Destiny's avatar

    Neolite schreef, "Het is helemaal niet meer reëel om bij een dergelijke titel te verwachten dat de verkopen de downloads zullen overtreffen. Aangezien we overspoeld worden met AAA-titels vallen dit soort games vaak buiten de boot en heeft het, het met 1 miljoen verkopen nog goed gedaan."

    Toch is het heel triest, aangezien The Witcher 2 zich kan meten met AAA-titels.

  8.   
    fdennis's avatar

    Ik begrijp niet waarom ze niet aangesloten zijn bij steam ofzo? Gewoon het spel kopen met een cdje die je kunt installeren en achterin een boekje waar op het 1 malige ingevoerde code staat van je steam account. Zodat je games alleen nog via codes kunt kopen want ontwikkelaars gaan kapot door het downloaden.

  9.   
    Tha Destiny's avatar

    Omdat consumenten last hebben van Steam, en Steam werkt ook niet tegen piraterij. Ik vermoed trouwens ook dat om je aan te sluiten bij Steam je wat euro’s naar hun mag overmaken…

  10.   
    ms13694's avatar

    jammer, dat verdiend zo’n goede game niet!

  11.   
    Koen's avatar

    Na dit bericht heb ik ‘m gelijk gekocht. 🙂

  12.   
    xHouse's avatar

    Lijkt me logisch dat men games meer en meer begint te downloaden. Want de gemiddelde game van vandaag de dag is de 60,00 EUR niet waard, gebrek aan gratis DLC en ondersteuning… Dan verschieten ze er van dat piraterij toeneemt.
    Jammer voor de mensen achter The Witcher 2.

  13.   
    Tha Destiny's avatar

    xHouse schreef, "Lijkt me logisch dat men games meer en meer begint te downloaden. Want de gemiddelde game van vandaag de dag is de 60,00 EUR niet waard, gebrek aan gratis DLC en ondersteuning… Dan verschieten ze er van dat piraterij toeneemt.
    Jammer voor de mensen achter The Witcher 2."

    Daarom betaal ik ook nooit meer dan 50 euro voor mijn games. En ja dan heb ik het over nieuwe games.

  14.   
    Fatal1ty's avatar

    IK ben eigenlijk ook echt niet zo’n ”Illegale Downloader” Maar soms heb ik toch te weinig geld en tjaa… dan moet het soms gewoon weleens gebeuren 🙄