Geen betaalde DLC bij Nintendo: de consument verdient de volledige ervaring

Microsoft en Sony halen dankzij betaalde DLC jaarlijks veel geld binnen, maar Nintendo laat deze potentiële inkomstenbron opvallend genoeg links liggen. Reggie Fils-Aime, de president van Nintendo, liet in een interview weten dat men dit opzettelijk doet: het bedrijf vindt dat de consument “de volledige ervaring” verdient.

I’ve had this conversation with a number of our key developers, and their mentality is, ‘Reggie, when we sell a game, we want the consumer to feel that they’ve had a complete experience.

[…]

Now, in addition, if we want to make other things available, great, and we’ll look at that. But we’re unwilling to sell a piece of a game upfront and, if you will, force a consumer to buy more later.

Nintendo heeft er in principe geen probleem mee om na de release extra content aan te bieden. Veel recente games van het bedrijf, waaronder Professor Layton en Mario Kart Wii, zijn dan ook ondersteund met DLC. Deze uitbreidingen waren echter allemaal gratis en dat vindt men belangrijk:
We’re interested in it to the extent that it makes sense to the consumer. […] That’s what they don’t want to do, and I completely agree. I think the consumer wants to get, for their money, a complete experience, and then we have opportunities to provide more on top of that.
Toch zal de 3DS binnenkort een update krijgen die ervoor zorgt dat ontwikkelaars betaalde DLC uit kunnen brengen. Volgens Fils-Aime ligt het helemaal aan de ontwikkelaars hoe dit uit zal pakken:
In terms of what the next system update will allow, it will allow developers to sell add-on content, and whether that’s for a physical game or a digitally released game. In terms of how it will work, it’s up to the developer whether they want to make it to buy new levels, new items – all of that is up to their imagination. Essentially, what we’re doing is creating the framework for those transactions to happen.
In het verleden is er flink wat commentaar geweest op betaalde DLC. Zo kwam het meer dan eens voor dat een ontwikkelaar de consument liet betalen voor content die al op de disc stond en ook worden er soms zeer hoge prijzen gevraagd voor extra content. Toch heeft DLC ons al veel moois gebracht: zo leverde Rockstar met de uitbreidingen van GTA IV bijna volledige games af en ook het Viëtnam-pakket voor Bad Company 2 werd door velen positief onthaald. Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z’n voordeel.

  1.   
    RockerRoy's avatar

    Kijk, dit vind ik dan een pluspuntje aan Nintendo. Hun console mag dan ver achter liggen op de competitie en hun games zijn meestal niet bepaald sterk, maar dit vind ik wel heel goed.

    Tegenwoordig moet elk spel blijkbaar 60 euro aan DLC´s hebben. Vroeger kreeg je meteen de volle mep als je het spel kocht, en dat is volgens mij al geld zat. Volgens mij wordt gamen steeds commercieler en gaat het steeds minder om de consument.

  2.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Ik vind het super van Nintendo dat ze dit zo aanpakken maar of het ook werkt en of het gunstig is voor hen dat betwijfel ik ten zeerste… hoop natuurlijk van wel want dat zou een groot voorbeeld zijn voor Sony en Microsoft

  3.   
    JonsoN's avatar

    Als de beste man niet genoeg zou verdienen, zou dit nieuwsbericht hier niet op GN staan.

    Maar, toch een pluimpje voor Nintendo:)

  4.   
    yostiemontana's avatar

    Ik zou het geen probleem vinden om voor DLC te betalen, maar dan moet de oorspronkelijke spellen wel goedkoper worden dan de 60 euro die ze bij de release kosten. Dus dat je als consument de keuze heb om een uitgebreidere spelervaring te kopen, maar niet is verplicht. Denk dat de verkopen van DLC’s dan ook omhoog gaan. Ik heb een xbox, dus dit is voor mij geen goed, maar natuurlijk wel voor de nintendo-bezitters..

  5.   
    Jelkey's avatar

    that’s why we love ninty! 😀

  6.   
    FishHookz's avatar

    Wijze woorden 😉

  7.   
    fabiankok's avatar

    Tjah, makkelijker gezegd dan gedaan voor ontwikkelaars… het is algemeen bekend dat games ontwikkelen steeds duurder wordt en nieuwe IP’s een steeds groter risico vormen, DLC’s verlagen dit risico een beetje doordat ontwikkelaars nog aan een game kunnen verdienen als de ontwikkeling al is afgerond.

    Leuke woorden van Nintendo, maar of ontwikkelaars ernaar luisteren? ik vraag het me af…

  8.   
    xHouse's avatar

    Inderdaad, nu betaal je rond de 50 a 60€ voor een halve game om erna nog is over de 20€ uit te geven aan DLC dat is gewoon triest. Nintendo snapt het, enkel jammer dat hun games me amper interesseren. Toch dik respect voor Nintendo om toch aan de consumenten te denken daar kun je achter fluiten bij MS en Sony.

  9.   
    fdennis's avatar

    Die beetje game ervaring die je krijgt mag je idd zonder dlc van genieten. Maarja dan wil je dus geen wiiU hebben als gta daar ook voor komt want dan mis je vette dlc zoals ik ervaren heb bij gta 4 met lost and damned en gay tony. Ook undead nightmare van rdr was geniaal.

  10.   
    firehopper211's avatar

    Zo zie je maar dat iedereen het altijd anders doet. 😉 Hoe wel ik heel graag DLC zou willen hebben, Maar niet altijd genoeg geld heb, Ben ik niet altijd bereid om extra DLC aan te schaffen en heb ook weer niet altijd de behoefte er aan. Xbox Live Arcade, VC games etc. aanschaffen dan weer wel. Al zou nintendo wel update patches kunnen instellen voor hun games als er nog wel eens bugs of glitches in kunnen zitten.