Gamersnet.nl

Analisten: Origin maakt een kans; Steam kan alleen nog maar naar beneden

Nu EA ook haar eigen digitale game-service biedt, vliegen de discussies rond cloud-gaming, Origin en Steam in het rond. Steam biedt al jaren digitale games aan en staat bekend als een service die vaak de goedkoopste koopjes aanbiedt voor haar miljoenen gebruikers. Maar sinds Steam gehacked werd, nemen de discussies een wending: Steam is weliswaar marktleider op haar gebied, maar heeft waarschijnlijk haar toppunt bereikt. De enige weg die Steam nog in kan slaan, is naar beneden.

Althans, dat beweren verscheidene analisten. Sommigen betogen zelfs dat EA met Origin voorbereid is om een flinke deuk te maken in het succes van Steam. De minderheid weliswaar, maar het is ongetwijfeld een opmerkelijke uitspraak.

The way we look at it is like retail distribution, digital distribution is all about getting in as many storefronts as possible. Right now Steam is far and away the dominant distribution channel; no one else is even close. So it makes sense that new would be competitors would pop up AND publishers are willing to try out those new distributors. Origin is just one of many. GameStop with their acquisition of Impulse is another big one. Right now I would say Steam from a market share perspective has nowhere to go but down, but that is just the nature of the beast in an expanding industry. If you help pioneer a new category it will create competition and some of those competitors will eventually chip away at market share.
Aldus David Cole van DFC Intelligence, een man die ondanks de monopoly-positie van Steam het toch niet gek zou vinden als EA’s Origin en andere digitale distributeurs wat van de omzet en gebruikers van Steam weg weten te snoepen.

Billy Pidgeon, analist bij M2 Research heeft nuttige tips voor de competitie van Valve en haar Steam. Waar moeten services als Origin op letten als ze daadwerkelijk impact willen hebben op het succes van Steam?

EA should be expanding Origin to include other publishers, and EA will be better prepared than other major publishers to compete in digital as a result. Actually, all publishers and retailers should be getting into digital download distribution sooner, not later, and large catalogs with multiple publishers will be more successful. I’d agree that EA isn’t competing with Steam, but neither is any other publisher or retailer. When it comes to digital retail, Steam is peerless.

Steam is and will continue to be the leader in digital sales until and unless other online retailers can meet or exceed Steam’s performance on customer experience and value. Steam is also pushing online retail further by leading on dynamic pricing and experimenting with in game sales.

Most of Steam’s would-be competitors talk the talk about customer entitlement and added value, but in practice games as a service sales models tend to be more about enforcement. Digital must be frictionless and of value to consumers. It should be easier to purchase games (and all digital content) online than it is to get pirated software, and purchasing online should provide greater benefits than consumers get from illegitimately distributed content.

To truly compete with Steam, a digital retail service must have market scale and provide significantly more real and perceived value to customers. I don’t see any open online marketplaces doing this yet, outside of subscription and free to play models and next generation games on demand such as OnLive and Gaikai.

Waarom Steam enkel nog maar kan zakken en waarom Origin toch een goede kans maakt, dat lees je bij IndustryGamers.com, waar ze een mooie compilatie maakten van de uitspraken van gerenommeerde analisten over deze kwestie.