Hoe meer je wilt verdienen, des te minder moet je voor je producten vragen. Een interessante strategie, maar het werkt blijkbaar bijzonder goed. Kijk maar naar de prijzen van apps voor iOS en Android of naar Steam die om de zoveel tijd games voor slechts een paar centen aanbiedt.
Summer Savings, Humble Bundles en Weekend Deals: games vliegen als warme broodjes over de toonbank op tijdens dit soort aanbiedingen op websites of Steam. Gabe Newell, co-oprichter en manager van Valve, bespreekt zijn expirimentele strategie waarbij games schandalig goedkoop worden gemaakt en de omzet wonderbaarlijk genoeg maar blijft groeien. Newell’s uitspraak bij Geek Wire:
The sale is a highly promoted event that has ancillary media like comic books and movies associated with it. We do a 75 percent price reduction, our Counter-Strike experience tells us that our gross revenue would remain constant. Instead what we saw was our gross revenue increased by a factor of 40. Not 40 percent, but a factor of 40. Which is completely not predicted by our previous experience with silent price variation.Newell is echter niet altijd even duidelijk. Ook hij snapt niet zo goed waardoor Team Fortress 2 plots zo goed ‘verkoopt’ terwijl de game sinds kort ‘Free 2 Play’ is. Niet ‘free’, maar ‘Free 2 Play’: het is een wezenlijk verschil.
“We don’t understand what’s going on. All we know is we’re going to keep running these experiments to try and understand better what it is that our customers are telling us. And there are clearly things that we don’t understand because a simple analysis of these statistics implies very contradictory yet reproducible results. So clearly there are things that we don’t understand, and we’re trying to develop theories for them.