THQ: hoe minder game studio’s, hoe beter

Paul Pucino, Executive Vice President en Chief Financial Officer bij THQ, is van mening dat het sluiten van enkele studio’s van de uitgever en ontwikkelaar nodig is geweest. Onder het bewind van THQ stonden voorheen nog elf studio’s, maar dit aantal is snel teruggedrongen tot vijf.

De game studio’s zijn vooral gesloten vanwege de hoge kosten die eraan verbonden zijn. Twee Australische studio’s waren niet winstgevend genoeg en daarnaast waren ze met games bezig die niet in de nieuwe strategie van THQ passen. Ook Kaos Studios (ontwikkelaar van Homefront) was te duur volgens THQ.

The two that we just shut in Australia, they were working on games that were not consistent with our strategy any longer. One was working on a movie-based console game — again, not part of our strategy. The other was working on a kids’ licensed game — not part of our strategy either. That’s what [also] drove that decision.
De studio in Montreal heeft dan weer ‘aanzienlijke belastingvoordelen’ dankzij de Canadese overheid. Volgens Pucino is de ontwikkeling van een game in de Canadese studio zeker veertig procent goedkoper dan in bijvoorbeeld Kaos Studios in New York.

Naast het sluiten van een groot aantal studio’s ziet het bedrijf ook ruimte om te groeien. De Montréal studio zal de grootste studio worden en in enkele jaren van 150 naar ruim 400 werknemers groeien. THQ heeft, ondanks het sluiten van meer dan de helft van zijn studio’s, wel nog steeds zijn pijlen gericht op het afleveren van hoogwaardige Triple-A games.

We changed for a reason, because we think it’s the right thing to do. We think the best position we could be in with respect to studio structure right now, fewer is better. A year ago we had about 11 [studios], now we’re down to five. We think that’s the right number.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Hoe minder concurrentie, hoe slechter wij de kwaliteit van de spellen kunnen maken!

  2.   
    ms13694's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Hoe minder concurrentie, hoe slechter wij de kwaliteit van de spellen kunnen maken!
    "

    haha idd

  3.   
    DutchFreeze's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Hoe minder concurrentie, hoe slechter wij de kwaliteit van de spellen kunnen maken!
    "

    Maar ja, je hoeft je te focussen op minder franchises en je kan dus juist wel béter focussen op minder franchises lijkt me.

  4.   
    Alfa Warrior's avatar

    DutchFreeze schreef, "
    Maar ja, je hoeft je te focussen op minder franchises en je kan dus juist wel béter focussen op minder franchises lijkt me.
    "

    Maar waarom als jij de enigste zou zijn binnen dat genre? Er is geen / amper concurrentie die met nieuwe en betere ideeën komt, hierdoor hoef je zelf ook niet zo snel met iets nieuws aan te komen.

  5.   
    -Arthur-'s avatar

    Als ze maar niet stoppen met de Darksiders-reeks. Dat vind ik toch 1 van de beste games van de afgelopen generatie.

  6.   
    dmb97's avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    ”DutchFreeze” schreef, "
    Maar ja, je hoeft je te focussen op minder franchises en je kan dus juist wel béter focussen op minder franchises lijkt me.
    "

    Maar waarom als jij de enigste zou zijn binnen dat genre? Er is geen / amper concurrentie die met nieuwe en betere ideeën komt, hierdoor hoef je zelf ook niet zo snel met iets nieuws aan te komen."

    Je bent in geen een grene de enigste in de game industrie er is overal concurentie dus wat jij zegt gaat niet op.

  7.   
    vgamer's avatar

    Ze hebben op zich wel gelijk, er zijn zoveel shitty games nu. Iedereen hoopt een graantje mee te kunnen pikken van de games markt.

  8.   
    Narcist's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Hoe minder concurrentie, hoe slechter wij de kwaliteit van de spellen kunnen maken!
    "

    Lees eens goed. Ze hebben het hier niet over concurrentie, maar over het terugdringen van het aantal van hun EIGEN studio’s.

  9.   
    Hillianii's avatar

    Actvision en Dice en Konami en 2K Games en Koei en Namco Zijn de keizers 😛

  10.   
    JonsoN's avatar

    Narcist schreef, "

    ”Alfa Warrior” schreef, "Hoe minder concurrentie, hoe slechter wij de kwaliteit van de spellen kunnen maken!
    "

    Lees eens goed. Ze hebben het hier niet over concurrentie, maar over het terugdringen van het aantal van hun EIGEN studio’s. "

    Dit^

    Alpha lees eens beter..

  11.   
    DutchFreeze's avatar

    Alfa Warrior schreef, "

    ”DutchFreeze” schreef, "
    Maar ja, je hoeft je te focussen op minder franchises en je kan dus juist wel béter focussen op minder franchises lijkt me.
    "

    Maar waarom als jij de enigste zou zijn binnen dat genre? Er is geen / amper concurrentie die met nieuwe en betere ideeën komt, hierdoor hoef je zelf ook niet zo snel met iets nieuws aan te komen."

    Zo weinig studios is ook wel erg weinig he.
    Maar even zomaar een voorbeeld. Activision zou bijvoorbeeld best Infinity Ward of Treyarch kunnen sluiten. Scheelt weeer een studio en mochten IW en Treyarch dan ook nog goed met elkaar op kunnen schieten. Dan zouden er ook nog werknemers kunnen switchen naar de andere studio.
    Dan heb je nog steeds Dice en de makers van Homefront en andere games.

    Note: Dit is een voorbeeld, niet echt een goed voorbeeld want IW en treyarch zijn meer concurrenten dan partners. misa dont care right now.