Gamersnet.nl

Ontwikkelaar Hitman: Absolution laat zich niet leiden door fans

Ontwikkelaar IO Interactive is momenteel druk bezig met Hitman: Absolution, het langverwachte nieuwe deel in de serie. Tijdens de E3 toonde men de game, zoals je kon lezen in onze uitgebreide E3-preview, maar de reacties op de game waren gemengd. Enerzijds vinden veel fans het geweldig dat Agent 47 weer een nieuwe game krijgt, maar anderzijds maakt IO Interactive ook diverse keuzes om Absolution voor een breder publiek interessant te maken.

In een recent interview liet game director Tore Blystad weten dat men zeker luistert naar feedback van fans, maar men zal zich absoluut niet laten leiden door alle wensen:

There’s always people in the office checking up, especially on the Hitman forums. We want to probably know what they’re thinking, and we want to make a game that people like, not just a game we like and no-one else cares about.

We’ll listen to them, but we won’t be dictated to by the fans because we also have so many segments of fans that we could listen to one group say ‘the game has to be more difficult than any other Hitman.’ Well, that’s going to be hard for us to pull off if you make a game of this magnitude.”

One of the things that was difficult with the old games was that there was a lot of freedom, but you really had to dig it out, it wasn’t really presented to you at all. So you could start a level and there was ten doors open to you and was like, ‘well, where the hell am I supposed to go? I don’t know, I’ll just have to try the first door, oh I got killed, now I’ll try the second one.’

That kind of freedom is not very interesting because it’s not really a choice, but you just try it and then you see if you fail and then you try something else. Now, you’re very mindful to present choices to the player that might be more binary in a way because there are physical choices, but in the level.

De fanatieke fans van de vorige delen zullen de klassieke ‘trial and error-aanpak’ zeker niet als vervelend hebben ervaren, maar met het oog op een grotere doelgroep zal Hitman: Absolution je veel meer leiden door missies. Daarnaast kent de nieuwe game ook checkpoints en zijn de losse missies vervangen door een diepgaander verhaal.

Een goede of slechte zet? De tijd zal het leren. Zeker als we volgend jaar zelf met Hitman: Absolution aan de slag kunnen.