Gamersnet.nl

Epic Games: Sluiten studio’s niet altijd slecht voor de industrie

Mike Gamble, baas van Epic Games Europe, geeft toe dat bepaalde overnames van studio’s door uitgevers gewoonweg stom zijn. Uitgever Disney, een bedrijf dat zich vooral richt op een markt voor de jongere generatie, nam Black Rock over, een studio die hardcore racegames ontwikkelde. Uiteindelijk geen goed besluit, want Disney moest deze ontwikkelaar sluiten.

It’s happened because of stupid acquisitions. This is a personal view. In my person opinion, yeah, there have been acquisitions by publishers of developers they really had no right – well, they had a right because they had the money – but what was the point of a well-known children’s IP holder buying a hardcore racing studio? It doesn’t make sense.
Hij begrijpt niet waarom zo’n bedrijf een keuze als deze maakt. De afgelopen achttien maanden is er namelijk veel economisch geklaag geweest wat de game-industrie een flinke verandering bracht. Uitgevers moesten op de centen letten en ontwikkelaars konden niets doen waardoor ze de slachtofferrol op zich moesten nemen.
It’s sad in a sense, but it’s fantastic in a whole other way. Of course, a percentage of those people have left the industry. But most of them haven’t. They’re still in the industry. They’re now just doing other cool stuff.

The games I’m seeing from indies and small developers are brilliant. I love it. Really interesting and creative. They’re not ticking boxes for publishers that say, we’ve got this gap in the portfolio, and there’s this demographic, so we need to create this. They’re playing with concepts, with how things are controlled.

Gamble vindt het jammer, maar ziet het sluiten van studio’s niet alleen maar als een negatief aspect. Nieuwe ontwikkelaars worden geopend en veel werknemers die ontslagen zijn, blijven binnen deze industrie werken en creëren andere coole dingen. Gamble ziet geweldige, creatieve dingen verschijnen van nieuwe kleine en indie-developers. Ze spelen met concepten en zijn niet gebonden aan uitgevers die precies zeggen wat ze moeten doen.

Het zou gezond zijn voor de game-industrie en misschien moeten wij als gamers niet alleen rouwen om het sluiten van studio’s, maar ook blij zijn voor nieuwe studio’s.