Gamersnet.nl

Jaarlijkse franchises volgens Pachter slecht voor de markt

Scepsis zweeft Wedbush analist Michael Pachter boven het hoofd bij het idee dat steeds meer uitgevers van franchises een jaarlijks ritueel maken. Hij heeft bedrijven tevens gewaarschuwd voor de gevaren van deze jaarlijkse releases. Echter, voor sportgames is er ruimte om elk jaar een nieuw deel van uit te brengen.

We question the strategy of annual franchises for any game except sports simulations. While Activision has been enormously successful with the Call of Duty franchise, we think its success has been largely a function of its online multiplayer offering, with a network effect driving ever higher packaged product sales.
Verder is alleen Call of Duty elk jaar nog immens populair door de online multiplayer, maar Pachter zegt dat Wedbush daar zeer sceptisch over is. Bij het bedrijf zien ze graag de gulden middenweg en adviseren ergens tussen Electronic Arts, met een tweejaarlijkse cyclus, en Take-Two, met een ontwikkelcyclus van zes jaar, te gaan zitten voor het beste resultaat.
We still think that if Take-Two were able to deliver its key franchises every three or four years instead of every five or six, its share price would appreciate dramatically.
We moeten echter wel bedenken dat Take-Two kwaliteit en ruimte probeert te bieden en dat games zodoende erg lang in ontwikkeling zijn. Take-Two levert feitelijk ook (vrijwel) altijd goud af, als we naar de cijfers kijken, maar Pachter vindt dat het bedrijf na drie of vier jaar met een nieuw deel moet komen. Dit zou de aandelen van het bedrijf daarnaast erg goed doen.