Alan Wake exclusiviteit had zakelijk en technisch aspect

Alan Wake, de psychologische thriller voor de Xbox 360, stond voorheen ook gepland voor de PlayStation 3 en PC. Ontwikkelaar Remedy annuleerde beide platformen wegens een technisch, maar ook vanwege een zakelijk besluit. Het bedrijf wilde op bepaalde elementen in de game uitblinken en beter uit de verf komen dan games van andere developers. Toch moest Remedy het ene laten vallen voor het andere en daarom miste een multiplayer; gebrek aan ervaring.

We needed to be top notch in some areas, but we knew we couldn’t do everything better than some developers out there. For example, this meant there was no multiplayer.
Het was daarnaast lastig voor Remedy om kwaliteit te bieden voor drie platformen. Microsoft kwam toen met zo’n goede deal, dat de ontwikkelaar besloot Alan Wake exclusief voor de Xbox 360 te produceren. Het technische risico verviel hierdoor, omdat Remedy moeite had met de PlayStation 3-versie.
And then, the big deal – to go with Microsoft and take one big technological effort, the PS3, out of the equation. That then changed the technology risk to a business risk..
Dit veranderde de hele zaak van een technisch risico naar een zakelijk. Toch had het bedrijf bijna de beslissing gemaakt te switchen van de Alan Wake-engine naar de Unreal-engine, aldus Marcus Maki van Remedy, om even bij het technische te blijven.
I think it’s safe to say now overly optimistic view of the schedule. At that point, we didn’t dare commit to shipping a game on third-party tech until the developers of that tech had shipped a game on each of those platforms.
Maki zegt dat ze de mogelijkheden bekeken voor de Unreal-engine, maar dat was voordat deze generatie consoles op de markt verscheen. Remedy heeft het uiteindelijk niet gedaan, omdat ze eerst games van de maker van de engine in de winkel wilden zien. We durfden het niet, zo zegt Maki.

Er gaan tevens geruchten dat Alan Wake 2 in ontwikkeling is die met Kinect werkt.

  1.   
    bb023's avatar

    als alan wake 2 ook zo lang gaat duren voordat het uitkomt hebben we waarschijnlij al nieuwe consoles.. 😆

  2.   
    JohnnyBNL's avatar

    Het had vooral een zakelijk aspect… 8)

  3.   
    LegendJordy's avatar

    alan wake owned

  4.   
    Fabianb's avatar

    Ik zo denk ik hetzelfde hebben gedaan, begrijpelijk. Zeker als Microsoft een goeie deal aanbiedt! $$$

  5.   
    cookymonster's avatar

    windows is toch ook van microsoft, waarom is het zakelijk dan een probleem om hem ook voor de pc te maken 😡

  6.   
    MaTriX's avatar

    cookymonster schreef, "windows is toch ook van microsoft, waarom is het zakelijk dan een probleem om hem ook voor de pc te maken 😡 "

    Ga ervan uit dat dat ook puur zakelijk is, zo houd MS het spel puur voor de console, zo maakt Sony ook puur een aantal games alleen voor de PS3 en niet voor de PC en PS3.

  7.   
    Steen's avatar

    too bad

  8.   
    DutchFreeze's avatar

    Tja, ik blijf het een beetje een slap excuus vinden.
    Wel goed dat ze toegeven dat ze het moeilijk vinden om voor de ps3 te onwikkelen, maar dan ga je daar toch juist mee aan de slag?

  9.   
    Leon 2.0's avatar

    DutchFreeze schreef, "Tja, ik blijf het een beetje een slap excuus vinden.
    Wel goed dat ze toegeven dat ze het moeilijk vinden om voor de ps3 te onwikkelen, maar dan ga je daar toch juist mee aan de slag?"

    Niet als je een grote zak geld aangeboden krijgt. 🙂

  10.   
    xHouse's avatar

    mr.black schreef, "

    ”DutchFreeze” schreef, "Tja, ik blijf het een beetje een slap excuus vinden.
    Wel goed dat ze toegeven dat ze het moeilijk vinden om voor de ps3 te onwikkelen, maar dan ga je daar toch juist mee aan de slag?"

    Niet als je een grote zak geld aangeboden krijgt. 🙂 "

    Inderdaad. Want voor PS3 ontwikkelen lijkt me toch net iets moeilijker dan voor Xbox 360.
    En als dan ook nog een MS afkomt met een leuk aantal centjes, waarom dan nog moeite doen?
    Heb het spel zelf nooit gespeeld, misschien ooit wel is doen. :/

  11.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Goeie zet van Microsoft, voor Remedy maakt het financieel niet zoveel uit nu Alan Wake maar voor één specifieke console gecreeerd is. Nu hebben XBOX360 bezitters één van de béste SP spellen ooit gemaakt, véél beter dan bv. Heavy Rain, exlusief voor de XBOX360.(Evt. voor de PC omdat het makkelijker te realiseren is doordat de PC en XBOX360 structueel meer van mekaar weg hebben dan bv. een PS3 en een PC) Dat kóst geld, maar Remedy hoeft dáár dus geen geld aan te spenderen maar ontvangt wel (compensatie) geld van M$ om de game zn exlusiviteit te behouden puur voor XBOX360.
    Remedy kán daardoor zich vollédig richten en concentreren op één console zodat ze nóg betere games kunnen maken en kunnen uitwerken én langer kunnen doorgaan met programmeren zónder teveel kosten te maken. Ga zo door M$ én Remedy!:P

  12.   
    HyPnOTiZeR's avatar

    megasega schreef, "Goeie zet van Microsoft, voor Remedy maakt het financieel niet zoveel uit nu Alan Wake maar voor één specifieke console gecreeerd is. Nu hebben XBOX360 bezitters één van de béste SP spellen ooit gemaakt, véél beter dan Heavy Rain, exlusief voor de XBOX360.(Evt. voor de PC omdat het makkelijker te realiseren is doordat de PC en XBOX360 structueel meer van mekaar weg hebben dan bv. een PS3 en een PC) Dat kóst geld, maar Remedy hoeft dáár dus geen geld aan te spenderen maar ontvangt wel (compensatie) geld van M$ om de game zn exlusiviteit te behouden puur voor XBOX360.
    Remedy kán daardoor zich vollédig richten en concentreren op één console zodat ze nóg betere games kunnen maken en kunnen uitwerken én langer kunnen doorgaan met programmeren zónder teveel kosten te maken. Ga zo door M$ én Remedy!:P "

    Hoe kun je nu Alan Wake vergelijken met Heavy Rain ? Fanboy 🙄

  13.   
    DeAdSeYe's avatar

    Dit spel is een aantal jaren geleden in ontwikkeling geweest. Zelfs toen Directx 10 nog niet uit was, beweerde ze tot dit een van de eerste game was wat op Directx 10 ging lopen op de pc. Naar lange ontwikkelingen en grote uitstellen hebben ze alleen de xbox 360 versie gemaakt.

    Als je ook voor de ps3 wilt ontwikkelen dan moet je als bedrijf erin gaan verdiepene. Verder kan MS een goede zet hebben gedaan, maar nogmaals zo gouw MS erin voor komt dan begint iedereen over een zak geld of $$.
    Wat ze niet weten tot elke bedrijf dat doet. Denk je tot Sony geen PS games exclusief financiert… Tuurlijk wel, anders waren er stukken minder exclusieve games, dit geld ook voor MS en Nintendo.

    En wie zegt tot het alleen om geld gaat? Kunnen ook genoeg andere deals worden gemaakt! Verder ziet een game ontwikkelaar ook graag geld, niet puur om dadelijk alleen een game exclusief te maken. Maar hoe meer geld, des te beter ze meer ontwikkeling in het spel kunnen stoppen, en als ze een goede game op de markt zetten krijgen ze een hoge reputatie waardoor de volgende games al een goede been hebben om op te staan, omdat ze de vertrouwen in gamers hebben gewonnen.

  14.   
    Leon 2.0's avatar

    Ik veroordeel ze er ook zeker niet om dat ze het 360-exclusive hebben gemaakt. Zeker voor een beginnende studio/studio met weinig grote titels op z’n naam vind ik het niet meer dan logisch dat ze het geld met beide handen aanpakken om hun game perfect te kunnen optimaliseren voor het desbetreffende platform. Dit maakt de game waarschijnlijk beter en zorgt ervoor dat de studio weer een betere naam krijgt. En dat kan er weer voor zorgen dat ze in het vervolg nog grotere projecten kunnen doen, die misschien wel multiplatform zijn. 🙂

  15.   
    JonsoN's avatar

    mr.black schreef, "Ik veroordeel ze er ook zeker niet om dat ze het 360-exclusive hebben gemaakt. Zeker voor een beginnende studio/studio met weinig grote titels op z’n naam vind ik het niet meer dan logisch dat ze het geld met beide handen aanpakken om hun game perfect te kunnen optimaliseren voor het desbetreffende platform. Dit maakt de game waarschijnlijk beter en zorgt ervoor dat de studio weer een betere naam krijgt. En dat kan er weer voor zorgen dat ze in het vervolg nog grotere projecten kunnen doen, die misschien wel multiplatform zijn. 🙂 "

    Is Max Payne geen grote titel?..

  16.   
    Sub-Zeuro's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Dit spel is een aantal jaren geleden in ontwikkeling geweest. Zelfs toen Directx 10 nog niet uit was, beweerde ze tot dit een van de eerste game was wat op Directx 10 ging lopen op de pc. Naar lange ontwikkelingen en grote uitstellen hebben ze alleen de xbox 360 versie gemaakt.
    Als je ook voor de ps3 wilt ontwikkelen dan moet je als bedrijf erin gaan verdiepene. Verder kan MS een goede zet hebben gedaan, maar nogmaals zo gouw MS erin voor komt dan begint iedereen over een zak geld of $$.
    Wat ze niet weten tot elke bedrijf dat doet. Denk je tot Sony geen PS games exclusief financiert… Tuurlijk wel, anders waren er stukken minder exclusieve games, dit geld ook voor MS en Nintendo.
    En wie zegt tot het alleen om geld gaat? Kunnen ook genoeg andere deals worden gemaakt! Verder ziet een game ontwikkelaar ook graag geld, niet puur om dadelijk alleen een game exclusief te maken. Maar hoe meer geld, des te beter ze meer ontwikkeling in het spel kunnen stoppen, en als ze een goede game op de markt zetten krijgen ze een hoge reputatie waardoor de volgende games al een goede been hebben om op te staan, omdat ze de vertrouwen in gamers hebben gewonnen.
    "

    True, true… 😀

  17.   
    Sub-Zeuro's avatar

    mr.black schreef, "Ik veroordeel ze er ook zeker niet om dat ze het 360-exclusive hebben gemaakt. Zeker voor een beginnende studio/studio met weinig grote titels op z’n naam vind ik het niet meer dan logisch dat ze het geld met beide handen aanpakken om hun game perfect te kunnen optimaliseren voor het desbetreffende platform. Dit maakt de game waarschijnlijk beter en zorgt ervoor dat de studio weer een betere naam krijgt. En dat kan er weer voor zorgen dat ze in het vervolg nog grotere projecten kunnen doen, die misschien wel multiplatform zijn. 🙂 "

    Beginnende studio? Max Payne is een héle grote TITEL uit 2001! voor de rest , True
    🙄

  18.   
    Leon 2.0's avatar

    Woeps, ik twijfelde al toen ik dat typte. Maak er dan maar van een studio die al een aardige tijd weinig gepresteerd heeft. 🙂

  19.   
    Sub-Zeuro's avatar

    mr.black schreef, "Woeps, ik twijfelde al toen ik dat typte. Maak er dan maar van een studio die al een aardige tijd weinig gepresteerd heeft. 🙂 "

    helemaal goed! 8) hoop dat deeltje 2 rond herfst/winter komt dat zijn veel betere tijden dan bv in de lente zoals deel 1. 8)