Gamersnet.nl

Crysis 2 multiplayer heeft wat weg van TimeSplitters

Het is wellicht een vreemde link, maar de multiplayer van Crysis 2 schijnt invloeden te hebben van de TimeSplitters-games. Dit zal echter al minder frappant overkomen als we zeggen dat producer van ontwikkelaar Crytek, Hasit Zala, voorheen werkte bij Free Radical Design, ofwel de ontwikkelaar van TimeSplitters.

I think the reason that Crytek came and looked at us as a development house was the heritage we had and the DNA we had in the type of gameplay and multiplayer experience that we developed.
Zala zegt dat de tijd bij Free Radical nog steeds door zijn hoofd zweeft en dat hij sterke elementen van zijn geproduceerde werken in Crysis 2 wilde implementeren. Toch deed Crytek voorheen al ideeën op tijdens bezoekjes aan Free Radical. Beide developers hadden dus al een bepaalde band met elkaar en Crytek wist welke gameplay- en multiplayer-ervaringen er werden gebruikt.
That was very much part of the whole marriage with Crytek. They knew the kind of games we make, that we wanted to make a high-action, fast-paced multiplayer game.
Hasit Zala noemt het zelfs een huwelijk gezien de overname door Crytek – vanwege financiële problemen – en Free Radical werd omgedoopt tot Crytek UK. Invloeden zijn er dus zeker, omdat Crytek al wist wat voor soort games Free Radical ontwikkelde en de ontwikkelaar heel graag een snelle multiplayer wilde creëren die ook vol actie moest zitten.

Dus fans van de oude garde, fans van de snelle actie van TimeSplitters, waaronder ook ik, zouden de multiplayer van Crysis 2 moeten herkennen en leuk moeten vinden. Aan de andere kant ziet de harde fan ook heel graag nog een TimeSplitters verschijnen. Die hoop is er ook, omdat Cevat Yerli, baas van Crytek, eerder heeft gezegd dat een nieuwe game in de reeks besproken wordt.

Crysis 2 verschijnt deze week op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.